Marco Strijks

Saxion organiseert Diversity & Inclusion in (High)Tech Twente-conferentie

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

In veel technische bedrijven lijkt het alsof er geen LGBTI+ medewerkers werkzaam zijn. Ze zijn er wel, maar voelen nog lang niet altijd de ruimte zichzelf te laten zien. Op 5 november organiseert Saxion de conferentie Diversity & Inclusion in (High)Tech Twente. Wie geïnteresseerd is in de stand van zaken en ontwikkelingen rond diversiteit en inclusie op de (technische) werkvloer, is van harte welkom om zich te laten informeren en inspireren. Wat staat er op stapel? We vroegen het aan mede-organisator Marco Strijks.

Marco, waarom organiseert Saxion dit event?

“Eind vorig jaar ondertekende Saxion als eerste hogeschool in Nederland een overeenkomst met de Workplace Pride Foundation. Dat was de aftrap om meer bewustwording te creëren en het gesprek met elkaar te voeren over diversiteit bij Saxion. Vanuit ons College van Bestuur en de Dienst HRM kreeg ik het verzoek om, samen met anderen, een Tech Workplace Pride Event te organiseren, mede door het technische profiel dat onze hogeschool heeft. Drie jaar geleden nam de TU Delft het voortouw, vorig jaar de TU Eindhoven en nu is Saxion graag aan zet.”

Voor wie is het interessant of nuttig om naar deze middag te komen?

“Het programma is interessant voor alle bedrijven die geïnteresseerd zijn in meer diversiteit en inclusie op de werkvloer. Onze sprekers, uit het wereld van wetenschap, onderwijs en het bedrijfsleven, hebben allemaal hun roots in de techniek. Ze zijn niet allen LGBTI+, maar wel medestanders van gelijke rechten voor iedereen. We hebben bijvoorbeeld sprekers van Arcadis, ASML, Nieuwe Weme Groep, de Universiteit Groningen en ook als Saxion leveren we een inhoudelijke bijdrage.”

Waarom is de focus op Tech, in relatie tot diversiteit en inclusie, zo belangrijk?

“Binnen de technieksector is het nog niet vanzelfsprekend dat LGBTI+ werknemers zichzelf zichtbaar maken. Vergelijk het met de situatie in de mannelijke voetbalwereld. Mogelijk voelen werknemers niet de vrijheid om kenbaar te maken wie ze zijn. Uit onderzoek van het Ministerie van Economische Zaken blijkt ook dat het verdwijnen van het zogenaamde ‘roze plafond’ in organisaties en bedrijven bijdraagt aan gelijke kansen voor iedereen.”

Dit Tech Workplace Pride Event draagt natuurlijk ook bij aan de SDG’s die Saxion onderschrijft…

“Zeker! Met het ondertekenen van de Sustainable Development Goals streeft Saxion ook naar gelijke rechten (gender equality), eerlijk werk en goede werkomstandigheden. Daarnaast heeft iedereen recht op onderwijs. In ongeveer 75 landen ter wereld is homoseksualiteit nog verboden. Studenten die vanuit deze landen bij ons komen studeren, zijn hier welkom en mogen zichzelf zijn. Andersom mogen we ook verwachten dat universiteiten die met ons samenwerken ook de rechten van onze studenten respecteren. Discriminatie, in welke vorm dan ook en bij welke samenwerkingspartner dan ook, is uit den boze.”

Wat is jouw rol in de organisatie van dit mooie evenement?

“Samen met Cecille Plomp en Mark Schrooten, die beiden bij Saxion werken, heb ik de conferentie opgezet met ASML, Arcadis NWO en nog enkele andere leden van de Workplace Pride Foundation  /Tech@Workplace Pride Twente Edition. We hopen op een grote opkomst van medewerkers, studenten en professionals vanuit het bedrijfsleven. Neem vooral een kijkje wat het programma die middag te bieden heeft en meld je online aan!”

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.