Hemelvaart.jpg
Studentenleven

Hemelvaart: een lekker lang weekend, maar wat kun je doen?

Maya ter Steege
Maya ter Steege Leestijd Minuten

Donderdag is het eindelijk weer zo ver: Hemelvaart. Een heerlijk lang weekend waarin je je niet hoeft te vervelen, maar welke dingen zijn er nou eigenlijk dit weekend te doen? In dit artikel staan de leukste activiteiten in de Saxion-steden voor jou op een rijtje!

Apeldoorn

Kom naar het Maaiveld festival in Apeldoorn waar je 2 dagen lang kunt genieten van 25 verschillende optredens, voorstellingen en shows van artiesten die muziek, dans, theater en beeldende kunst combineren. Het festival brengt bekende artiesten als Roel van Velzen, maar ook iets minder bekende artiesten samen om Apeldoorn van toffe optredens te voorzien, dat is dus zeker een kijkje waard!

Ook dit jaar zijn er weer verschillende douwtraplopen ’s ochtends in de bossen van Apeldoorn, maar als het weer net wat minder is, hoe gaaf is het dan om in je eigen auto mee te rijden in een rally door de Veluwe? Dat is gelukkig een optie bij de Marialust Rally, waar iedereen zich voor in kan schrijven.

Deventer

In de buurt van Deventer kun je in de vroege ochtend met Hemelvaart meedoen met Dauwlopen op het Blotevoetenpad in Twello bij de Buitenpost.

Of ga op kunstwandeling bij het vogeleiland van Deventer waar je in een half uurtje wandelt langs de kunstwerken van Floor Coolsma, Teodora Ionescu, Bart Nijboer, Stephanie Nypels en Chantal de Wolde. Een andere leuke kunstzinnige wandeling is de Deventer Street Art wandeling waarbij je met een gids door de straten van Deventer loopt en informatie krijgt over de verstopte maar mooie Street Art van Deventer.

Enschede

Voor de festivals moet je met Hemelvaart in omgeving Enschede zijn. Je kunt bij de Universiteit namelijk terecht voor het Green Vibrations Festival waar verschillende live Dj’s zijn verdeeld over verschillende gebieden. Naast muziek kun je op het festival ook genieten van theater, kunst, foodtrucks en een leuke afterparty.

Als je even de fiets pakt ben je al snel in Lonneker waar je met Hemelvaart elk liedje dat je maar wilt kunt aanvragen bij The Originals op de Sprakel Party. Dus heb je zin om eens echt goed los te kunnen gaan op jouw favoriete liedje wat maar nooit gedraaid wordt? Dit is je kans!

Toch zin om weer helemaal het kind in je naar boven te halen? Op het Van Heekplein vindt er met hemelvaart het toffe Springkussen festival plaats! Springkussens, stormbanen, trampolines en natuurlijk heel veel lekker eten bij de kraampjes van de zondagsmarkt. Genoeg leuks op het Van Heekplein dus!

Voor een iets rustigere dag kun je in Enschede ook nog genieten van het foodfestival stoer voer in het G.J. van Heekpark of kun je meedoen met de dauwrally, een autopuzzelroute van 130 km in de omgeving van Beckum.

Zoals je ziet hoeven wij ons met Hemelvaart zeker niet te vervelen, maar onthoud dat het soms ook helemaal niet erg is om even lekker thuis te genieten van je vrije dagen, zodat je er de laatste weken weer tegenaan kunt!

Maya ter Steege

Maya studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze houdt niet van stilzitten en heeft daarom altijd wel iets te doen, maar probeert toch ook de ruimte te nemen om te ontspannen. Ze maakt in haar vrije tijd daarom graag een wandeling of pakt eens in de zoveel tijd weer een oude creatieve hobby op.