Enschede - Stadscampus
Corporate

Update vervolgstappen toetsdiefstal

Leestijd Minuten

Lopende onderzoeken naar de diefstal van toetsvragen bevestigen dat er een aanzienlijk aantal toetsvragen van diverse Saxion-opleidingen is gestolen. Of deze toetsvragen ook daadwerkelijk zijn verhandeld – en vervolgens gebruikt door studenten – is nog onvoldoende duidelijk. Vervolgonderzoek naar het handelen van individuele studenten moet dit uitwijzen. De komende weken worden verschillende studenten gehoord. Wel is inmiddels duidelijk dat er op basis van de huidige informatie geen toetsen over hoeven worden gedaan en dat de waarde van het Saxion-diploma niet in het geding is. Studenten zijn hierover door hun opleiding geïnformeerd.

Anka Mulder, voorzitter College van Bestuur: “We vinden het erg belangrijk dat onze studenten verder kunnen met hun studie en niet de dupe worden van deze diefstal. Het is nog onvoldoende duidelijk welke toetsvragen zijn verhandeld en welke studenten er gebruik van hebben gemaakt. We nemen maatregelen zodat studenten kunnen doorstromen zonder onnodige studievertraging én zonder discussie over de waarde van hun diploma. We blijven onderzoek doen naar de individuele studenten die mee hebben gedaan aan deze handel, dan wel met voorkennis toetsen hebben gemaakt.”

Extra zekerheid inbouwen

Over de kwaliteit en betrouwbaarheid van toetsing mag geen enkele twijfel bestaan. Dat is van groot belang voor de waarde van het Saxion-diploma. De voorzitters van de examencommissies hebben op basis van de beschikbare informatie en nader onderzoek geconcludeerd dat de waarde van het diploma bij geen enkele opleiding in het geding is.

Saxion wil wel een extra zekerheid inbouwen. Daarom wordt er binnen het bestaande curriculum van een aantal opleidingen een aanpassing gedaan. Denk hierbij aan het verschuiven of toevoegen van accenten binnen bestaande toetsing of het anders waarderen van bepaalde toetsen. De studielast blijft voor iedere student die bij Saxion studeert 60 studiepunten per studiejaar en de eerder gemaakte toetsen waarvan toetsvragen zijn gestolen worden niet ongeldig verklaard. Deze maatregelen zijn erop gericht om studenten die naar eer en geweten toetsen hebben gemaakt te beschermen.

Onderzoek naar frauderende studenten gaat door

Ondertussen doet Saxion er alles aan om de onderste steen boven te krijgen en loopt het onderzoek naar studenten die toetsen hebben gekocht op individueel niveau door. Er is al een aantal studenten door de examencommissie uitgenodigd voor een hoorgesprek. Omdat dit interne onderzoek en het politieonderzoek nog in volle gang zijn, kunnen er geen nadere details vrijgegeven worden over om welke toetsen het gaat. Het interne onderzoek richt zich op het opsporen van onregelmatigheden in toetsen van studenten, die gelieerd zijn aan de diefstal van toetsvragen. Hiervoor is een interne onderzoekscommissie ingesteld die bestaat uit de voorzitters van een aantal examencommissies. Studenten krijgen sancties opgelegd die passen bij de ernst van de fraude wanneer blijkt dat zij toetsvragen vooraf hebben ingezien en onrechtmatig hebben gebruikt.

Meldpunt

Omdat de onderzoeken nog lopen, is het speciaal ingerichte meldpunt nog operationeel. Studenten die vragen hebben of informatie die bij kan dragen aan het onderzoek, kunnen hiervoor terecht bij het meldpunt via meldpunt@saxion.nl.