Get Ready.jpg

Hogeschool Saxion experimenteert met ‘slimme toiletscan’ onder jongeren

Leestijd Minuten

In een experiment in het kader van marketingactiviteiten van hogeschool Saxion is met verborgen camera’s nagegaan wat jongeren er van vinden om te betalen voor hun ‘persoonlijke vervuiling’ van toiletten in een openbare ruimte.

In een club onderzocht Saxion of bezoekers bereid waren meer te betalen voor hun toiletbezoek op basis van een zogenaamde ‘toiletscan’. Zij kregen na het toiletgebruik het resultaat te zien van de “Toilet Scan Pro”; een zogenaamde slimme tool die meet hoeveel het oppervlak van het toilet is vervuild en de impact daarvan op het milieu. Afhankelijk van de mate van vervuiling kreeg de toiletbezoeker een bedrag te zien dat afgerekend diende te worden, want “de vervuiler betaalt” aldus de toiletjuffrouw.

Waar gaat het heen met deze wereld?

Het bedrag, dat varieerde tussen de € 1,65 en € 2,35, leverde soms enige discussie op met opmerkingen als “ik heb maar 10 seconden op de wc gezeten” of “waar gaat het heen met deze wereld?”. Hoewel vol verbazing, betaalden de meeste bezoekers het bedrag dat gevraagd werd voor hun “vervuilend” toiletbezoek.

Miljoenenpubliek

Het experiment rondom de ‘Toilet Scan Pro’ is de opvolger van het eerste experiment waarin de ‘Lifestyle Reader’ werd geïntroduceerd. De film van dit experiment is ruim 1,9 miljoen keer bekeken op Facebook- en Instagram en heeft bijgedragen aan de interesse voor leidende thema bij Saxion. “Get ready for a smart world”. De bezoekersaantallen van de open dagen van de hogeschool zijn gestegen. Met het tweede experiment dat onderdeel uitmaakt van een campagne voor aankomend studenten hoopt Saxion dit succes te evenaren.

Wake-up-call voor scholieren

Tijdens de open dagen gaat de hogeschool verder in op ‘Get ready for a smart world’  Zo kunnen bezoekers bij verschillende opleidingen al ervaren hoe wordt ingespeeld op de veranderende wereld en de invloed daarvan op - bijvoorbeeld – toekomstige beroepen. Met ‘Get Ready for a Smart World’ zorgt Saxion voor een wake-up-call bij potentiële studenten en laat zien dat zij toekomstige ontwikkelingen als uitgangspunt neemt.