Saxion-studenten graven Romeins schip op

Leestijd Minuten

Het was een bijzondere week voor vijftien studenten van de opleiding Archeologie. Tussen Maas en Waal groeven zij afgelopen week een deel van een Romeins schip op. “Een jongensdroom die uitkomt”, reageert docent Jeroen Oosterbaan.

De opgraving begon maandag nadat een oud-student een tijdje geleden aan de bel trok. “Hij liet de hond uit en kwam deze locatie tegen. Toen is het balletje gaan rollen en zijn we maandag aan de slag gegaan.” Inmiddels is duidelijk dat het om een schip gaat van maar liefst twintig meter lang en drie meter breed. Hiervan hebben de studenten ongeveer één derde opgegraven met behulp van kranen en een grote zuiger. “Daarbij moet je niet denken dat er een compleet schip tevoorschijn komt, maar wel verschillende stukken scheepshout. Daarnaast is er ook een dupondius, een Romeinse munt, gevonden. Aan de hand daarvan kunnen we het schip dateren”, vertelt Jeroen. Andere dingen die bij de opgraving tevoorschijn kwamen zijn mammoettanden, stukken van slagtanden en turfsteen van Romeinse villa’s.

Het schip wordt niet geborgen, aangezien er nog een groot deel niet uitgegraven is. Op de laatste dag zijn de Saxion-studenten druk bezig met het fotograferen, inmeten en tekenen van de vondsten. Daarna wordt alles zorgvuldig afgedekt zodat er in het vervolg verder gegraven kan worden. “Waarschijnlijk gaan studenten van de Universiteit Leiden na ons verder met de opgraving en wellicht kunnen we in een andere campagne het schip bergen”, aldus Jeroen.

Geweldige ervaring

Het project is volgens Jeroen uniek. “Ik werk al vijftien jaar in de archeologie en heb dit nog nooit eerder meegemaakt. Voor studenten is het natuurlijk geweldig dat ze hieraan mee kunnen werken. Ze doen ervaring op in complexe situaties, leren vondsten in kaart brengen en hoe het hout gedocumenteerd moet worden. Ik hoop dat ze dit project de rest van hun archeologiecarrière herinneren en de ervaring meenemen.”