Archeologie

Underground Challenge voor bodemvragen

Leestijd Minuten

Vandaag werd bij Saxion in Deventer de Underground Challenge gehouden, een challenge waarbij ondergrond-vraagstukken werden behandeld.

Want de ondergrond is belangrijk. We staan voor uitdagingen als energietransitie en klimaatverandering. We willen steeds gezonder eten, werken aan onze mobiliteit en dit alles terwijl de bevolking gestaag groeit. Maar welke rol speelt onze ondergrond, de bodem, daarbij?

De studenten konden kiezen voor de thema’s effecten van gewenste uitbreiding zoutwinning op het landschap in Hardenberg, begeleid door Annemieke van Es van de gemeente Hengelo, omgaan met cultuurhistorische elementen en landschapsontwikkeling in de Manderstreu bij Tubbergen, begeleid door Suzanne Wentink van Het Oversticht en als laatste ondergrond in de Omgevingsvisie van de gemeente Hof van Twente, begeleid door Paul Kuipers van Ortageo.

De studenten gaven aan dat ze het een leerzame ervaring vonden, vooral omdat het om vraagstukken uit de praktijk ging. Op die manier konden zij zich veel beter een beeld vormen bij het werkveld. Voor de begeleiders van de opdracht was het vooral enorm fijn om te zien hoe studenten en professionals uit verschillende werkvelden met verschillende inzichten samen tot één oplossing konden komen.