Enschede - Ariens Plein
Ondernemerschap

‘Het mooie aan ondernemerschap is dat het zich blijft ontwikkelen’

Bijna een jaar huisvesten studentondernemers en het Saxion Centrum voor Ondernemerschap (SCvO) in het Ariënsplein in Enschede en sindsdien is er een heleboel gebeurd. Zo staat de hogeschool op het punt om eenzelfde locatie in Deventer te openen. Saai is het in ondernemerschapsland absoluut niet te noemen.

Dat ondernemerschap leeft bij Saxion mag geen verrassing zijn. De afgelopen maanden staat het bol van activiteiten rondom ondernemerschap. Zo vond onlangs het Europese congres European Council for Small Business and Entrepreneurship plaats in het Ariënsplein en werd er een formele samenwerking Start Up Twente gestart. Daarnaast strijden ambitieuze studentondernemers om de jaarlijkse Saxion Ondernemers Award in workshops, bootcamps en pitchsessies. En tijdens de finale van deze award wordt de nieuwe locatie voor de ondernemers incubator in Deventer, in de Gasfabriek, onthuld. Zoals gezegd, ondernemerschap bij Saxion leeft.

In het Ariënsplein zijn er drie verschillende Saxion-bewoners: het lectoraat Lichtgewicht Materialen met het TPAC-lab, het Smart Solutions Semester en startende ondernemers van Saxion bij het Centrum voor Ondernemerschap. “Elke bewoner brengt weer wat mee voor de andere bewoners. Ze kunnen elkaar steeds meer versterken en dat is het mooie aan een locatie als het Ariënsplein”, vertelt André Roos, directeur van het Saxion Centrum voor Ondernemerschap. “Ondernemerschap zit in het hart van Saxion: er worden steeds meer natuurlijke verbindingen met ondernemerschap gemaakt.”

Vervolgstappen

In het begin moesten de bewoners even aan elkaar wennen, vooral ook toen de vloer van een van de Edith Stein-gebouwen niet goed bleek. “Het was daardoor best even vol. Maar het leverde wel op dat de pabo-studenten zien wat hier allemaal gaande is en andersom, waardoor je mooie connecties kan maken”, aldus André.

“Daarnaast zie je dat de eerste startups van Saxion aan groei toe zijn en misschien wel het Saxion-nest verlaten, ofwel vervolgstappen zetten Zo was studenten startup Devcake tijdens de LED-week opdrachtgever voor een groep studenten. Je ziet daardoor goed hoe ondernemerschap kan werken en daar liggen bijvoorbeeld ook nog kansen in het Smart Solutions Semester.”

Het Saxion Centrum voor Ondernemerschap maakt zelf ook vervolgstappen. Zo is er een samenwerking met CeeSpot en is het Startup Cafe opgezet. Een activiteit voor studenten, ondernemers en andere startups in de omgeving “om te laten zien dat we niet concurreren maar samen starters verder willen brengen”.

Gasfabriek-Deventer3-01.jpeg

Deventer Gasfabriek

Deventer incubator: de Gasfabriek

Een grote ontwikkeling die eraan komt is de incubator voor (student)ondernemers in Deventer in de Gasfabriek, deze locatie wordt 30 mei geopend. André: “Het mooie aan ondernemerschap is dat het zich blijft ontwikkelen. In de Gasfabriek mogen we als hogeschool meewerken aan de ontwikkeling van de locatie en bijdragen aan het startup imago ervan. De locatie daar wordt al gebruikt door bedrijven en startups, maar zij zouden bijvoorbeeld ook de eerste klant kunnen zijn van de startups die daar opgezet worden door onze studenten.”

Wat betekent dit voor studenten? Dat de minor Ondernemen vanaf september ook in Deventer wordt aangeboden. De focus in Deventer komt te liggen op ICT en circulair, in Enschede op techniek. De verschillende focus heeft te maken met het aanbod van bedrijven in de regio en de wens daar bij aan te sluiten. Daarnaast denkt de directeur van het Centrum voor Ondernemerschap dat de nieuwe locatie ook veel kansen biedt voor docenten en medewerkers. “Er is nu al een masterclass Ondernemen voor docenten, maar we kunnen nog veel meer winnen door te verbinden met de academies. Dus ik nodig ze uit om langs te komen. We kunnen in ons eentje als centrum maar een beperkt aantal studenten helpen en er zijn nog veel meer studenten die ondernemerschap overwegen. Dat weten we, want bij het aanmelden in Studielink is een vraag over ondernemerschap opgenomen. Deze studenten zitten verstopt bij Saxion en moeten nog beter de weg gaan wijzen om hen de kans te geven werkgever te zijn.”

André adviseert dan ook dat studenten vast tijdens hun studie snuffelen aan ondernemerschap door deel te nemen aan de minor Ondernemen. “Traditioneel leiden we als hogeschool vooral werknemers op. Bij Ondernemerschap en Retailmanagement leiden we werkgevers op. Maar we moeten eigenlijk alle studenten de kans geven kennis te nemen van werkgeverschap. Ze worden wellicht zelf zzp’er of werkgever in de toekomst. En daar willen wij ze zo goed mogelijk voor klaarstomen. Bezig zijn met het opzetten van je eigen bedrijf is vooral heel leuk. Je mag werken aan je eigen droom vanuit je passie. Op een gave plek. En je leert daarbij veel over ondernemerschap en jezelf. Een betere besteding van je tijd tijdens je studie kan ik niet bedenken. Zeker niet als je weet dat we af en toe Startup Café organiseren”, voegt de directeur lachend toe.

Winnaars Saxion Ondernemers Award vorig jaar

Saxion Ondernemers Award 2018

Op woensdagavond 30 mei staat de Gasfabriek in Deventer in het teken van de Saxion Ondernemers Award 2018. Vijf finalisten strijden om de titel: 'Saxions Ondernemer van het jaar 2018'. Benieuwd welke finalist er vandoor gaat met het startkapitaal van €5.000 en één jaar begeleiding van founding partner EW Facility Services? Kom naar de finale en maak het live mee!