Kinderarbeid.jpg

Studenten-challenge tegen kinderarbeid

Leestijd Minuten

Wist jij dat er bij Saxion een studenten-challenge tegen kinderarbeid gaande is? Leuk voor jou als deelnemer, want je kan er 500 euro mee verdienen. Ook tof: Saxion-ontwikkelingsantropoloog Sanne Wassink is initiatiefnemer. Zij heeft een beweging opgezet om de wereld kinderarbeid-vrij te krijgen en ze gaan als een speer. Zowel nationaal als internationaal is er contact met de grootste influencers op dit onderwerp.

De challenge is gelanceerd tijdens een van de bijeenkomsten van Studium Generale Saxion over arbeidsuitbuiting in productieketens. Er waren sprekers van Akzo Nobel, SOMO, Saxion en uit de politiek. Om studenten te betrekken bij de Sustainable Development doelen van Saxion is er een challenge opgezet waarbij studenten worden uitgedaagd om mee te denken over hoe kinderarbeid aan te pakken. Alle studenten van Saxion mogen meedoen.

De challenge

Bedenk wat het hoger onderwijs kan doen om kinderarbeid te bestrijden in productieketens. Dat kan in je eentje, maar mag ook in een team. 500 euro winnen met je klas, hoe gaaf is dat! De enige voorwaarde: dat er een Saxion-student in het team zit. Niet voor niets mogen álle disciplines meedoen, vanuit veel hoeken kan je stappen zetten. Inzenden kan tot 1 juni via de website wijkinderarbeidvrij.nl. De eerste twintig inzendingen vallen sowieso in de prijzen en krijgen een boek van de initiatiefnemer van de Wet Zorgplicht Kinderarbeid, Roelof van Laar. De winnaar krijgt 500 euro, die beschikbaar is gesteld door Studium Generale van Saxion. In de jury zitten Harrie van Bommel, Willeke Slingerland en Sanne Wassink. De winnaar wordt bekend gemaakt op 12 juni, de Internationale Dag tegen Kinderarbeid.

Onze studenten zijn niet alleen de verschilmakers van de toekomst, ook van nu.

Sanne Wassink

“Verschil maak je”, vertelt Sanne. “En onze studenten zijn niet alleen de verschilmakers van de toekomst, ook van nu. Ik heb van dichtbij gezien hoe kinderarbeid er uit ziet tijdens veldwerk in Nepal voor onderzoek. De lege blik in de ogen van werkende kindjes zal ik nooit vergeten. Verandering bewegen gaat om stappen zetten, timing, verbinden van de juiste disciplines en durven doen. Deze challenge past bij de interdisciplinaire benadering die bij het vraagstuk past. Saxion als university of applied sciences, waar de driehoek tussen onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven samenkomt, is een geweldige partner. De challenge is een stap in de goede richting.”