Stage Daphne Dorgelo Gazet van Antwerpen.jpeg
Studentenleven

Afstuderen in Antwerpen: ‘België en Nederland zijn heel verschillend’

Media, Informatie en Communicatie-studente Daphne Dorgelo verruilde Enschede voor Antwerpen in het kader van haar afstuderen. Niet alleen voor haar opleiding, maar ook voor de liefde. Hoe gaat het er in ons buurland op de werkvloer aan toe?

Het is niet de eerste keer dat Daphne naar het buitenland verkast. Eerder woonde ze in Spanje, waar ze haar Belgische vriend ontmoette. “We hebben het een half jaar volgehouden op afstand”, vertelt Daphne. “Maar toen ik mocht afstuderen, ben ik meteen in Antwerpen gaan zoeken. Niet alleen om dicht bij mijn vriend te wonen, ook omdat ik de stad heel erg leuk vind.”

Kies een opdracht die je echt leuk vindt. Je bent er namelijk heel wat uurtjes mee bezig.

Haar eerste sollicitatiebrief stuurde ze naar Gazet van Antwerpen, de Tubantia van onze onderburen. “Ik werd aangenomen om een online agenda op te zetten voor Antwerpenaren. De locals verwachten namelijk niet alleen nieuwsberichten, maar ook een aanbod van activiteiten in de stad. Ik vind het heel leuk om hiermee bezig te zijn. Dat is ook mijn advies aan iedereen die nog moet afstuderen: kies een opdracht die je echt leuk vindt. Je bent er namelijk heel wat uurtjes mee bezig.”

Cultuurverschillen

Het lijkt makkelijk, afstuderen in een land met dezelfde taal, maar dat viel in de praktijk tegen. “Vlaams is toch anders dan Nederland. Ook op de werkvloer is de sfeer heel anders. Nederlanders zijn open en zeggen waar het op staat. Belgen zijn veel introverter en vriendelijker. Ik vind het heel leuk om de cultuurverschillen te zien, maar moest er wel even aan wennen”, vertelt Daphne. Buiten kantoor had ze minder tijd nodig om te wennen. “Ik hou ervan om de stad te verkennen. Antwerpen heeft enorm veel leuke hotspots, vooral in zuid. En ik ben groot fan van de wafels met chocoladesaus.”

Of Daphne na haar Belgische avontuur weer terugkomt naar Tukkerland? Voorlopig nog niet. “Na mijn afstuderen ga ik de schoolbanken weer in om een master journalistiek te volgen. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om Antwerpen te verlaten. Ik heb heel veel zin om hieraan te beginnen!

Stage Daphne Dorgelo Gazet van Antwerpen 1.jpeg Stage Daphne Dorgelo Gazet van Antwerpen 2.jpeg