Saxion Research Conference

Onderzoekers presenteren studies tijdens allereerste Research Symposium

Leestijd Minuten

Onderzoek en innovatie; het belang hiervan kan niet vaak genoeg benadrukt worden. En dat werd alleen maar duidelijker tijdens de eerste editie van de Saxion Research Conference die 21 juni op Saxion in Enschede gehouden werd.

Lector Maarten van Riemsdijk (Smart Industry) trapt af met een welkomstwoord en richt daarna het woord aan Ruud Koopman (onderzoeker bij de School of Commerce and Entrepreneurship), die onderzoek deed naar het coachen en mentoren van ondernemers, en het verschil tussen coaches en mentoren. “Een mentor is van oudsher een invloedrijke individu met veel ervaring en kennis. Een coach, en dat woord komt van de plaats Kocs in Hongarije, is vanuit de geschiedenis iemand die je verder kan helpen. Over coaching en mentoren is veel gezegd en geschreven en daarom deed ik onderzoek naar het verschil. En wat blijkt? Doorgaans wordt mentoren gezien als gericht op het ontwikkelen van skills, en coaching vooral over persoonlijke ontwikkeling. Maar, over het algemeen denken coaches en mentoren zelf dat ze bezig zijn met iets heel anders dan ondernemers van hen ervaren.”

Gastvrijheid en service

Ruth Pijls (onderzoeker bij de Hospitality and Business School) is momenteel bezig met een onderzoek waarin zij de ervaring van gastvrijheid in servicegerichte omgevingen meet. “En algauw stuitte ik op de vraag hoe gastvrijheid ervaren werd. Over gastvrijheid is veel te vinden maar over hoe gastvrijheid ervaren werd, helemaal niet. Dus ik ben in de literatuur gedoken en heb vervolgens kwalitatief onderzoek gedaan, echt met mensen in gesprek. Wat niet verrassend was is dat aspecten als autonomie, gemak, welkom gevoel, empathie en erkenning belangrijk waren in het ervaren van gastvrijheid. Iets verrassender was toch wel dat entertainment, efficientie en een verrassingseffect hier ook aan bijdragen. En wist je dat, zelfs als het buiten 30 graden is, mensen zich altijd meer welkom voelen als zij een warm drankje aangeboden krijgen dan wanneer dit frisdrank is?”

Het Kodak-moment

Kodak. Misschien zegt de naam je iets, misschien ook niet. Het is een fotografiebedrijf en als je het niet kent, dan zegt dit eigenlijk genoeg. Het probleem van Kodak was dat zij weliswaar één van de marktleiders waren op het gebied van fotografie, maar dat zij het op het gebied van innovatie hopeloos hebben laten liggen en inmiddels vergeten worden. Dat stelt Timber Haaker (lector bij de academie Financiën, Economie en Management). En daarom deed hij onderzoek naar het ‘stress-testen’ van je businessmodel. “Het gaat er dus om dat we in een omgeving zitten waarin er constant veranderingen gaande zijn. Al die aspecten hebben impact op je business model. Met het stress-testen van je businessmodel confronteer je het model met wat de toekomst voor je in petto heeft. En zo voorkom je een roemloze ondergang zoals die van Kodak.”

De impact van de vierde industriële revolutie

Tijdens de eerste industriele revolutie ontdekten we hoe we machinaal konden gaan werken. De tweede industriële revolutie behelste de komst van elektriciteit als krachtbron, van staal en van de verbrandingsmotor, de derde industriële revolutie luidde de computer in, het vinden van verschillende manieren om te communiceren én die van globalisering en inmiddels staan we aan de start van revolutie 4.0: de smart industry. En daar liggen uitdagingen voor de HR, vertelt Milan Wolfgramm (onderzoeker bij de Academie Mens en Arbeid): “de opkomst van computergestuurd werk, van automatisering, kan er voor zorgen dat de middeninkomens hun baan verliezen. Tegelijkertijd ontwikkelt de nieuwe technologie zich in een rap tempo en wordt werk complex, waardoor je complexere krachten nodig hebt. Daarnaast kunnen mensen zichzelf managen en heb je minder grote teams, waardoor managementfuncties ook weg kunnen vallen. Het is dus belangrijk dat er in de komende jaren onderzoek wordt gedaan naar de impact van revolutie 4.0 op de werkgelegenheid in de tech-sector. En dat is wat ik doe.”