Trimm
Studentenleven

‘Hier zie ik mezelf in de toekomst wel werken’

Je denkt bij een stage voor de opleiding Bedrijfseconomie misschien niet direct aan een internetbureau. Maar de 21-jarige Tristan bewijst dat dit vooroordeel volledig onterecht is: hij loopt namelijk stage bij internetbureau TRIMM!

"Op de afdeling Finance en Control zoek ik samen met een medestudent uit welke processen en workflows er verbeterd kunnen worden. Hoe we dit doen? Door eerst het proces in kaart te brengen en te kijken welke personen hierbij horen. We hebben mensen geïnterviewd om informatie op te halen: welke belangen heeft een product owner of wie is er financieel eindverantwoordelijk voor bepaalde zaken. Als we dit allemaal in kaart hebben gebracht, moeten we uiteindelijk natuurlijk met een super goed idee voor een oplossingsrichting komen. "

Hier zie ik mezelf in de toekomst wel werken!

Toevalstreffer

"Ik ben eigenlijk bij toeval bij TRIMM terecht gekomen, maar weet nu al dit dat een bedrijf is waar ik mezelf in de toekomst wel zie werken. De mensen zijn open, eerlijk en bereid om je te helpen. Dat werkt ontzettend prettig, dus super fijn om hier te stage te mogen lopen!"

Belangrijke lessen

Tijdens een stage leer je natuurlijk van alles. Van het functioneren binnen een professionele omgeving tot vakinhoudelijke zaken. “Wat mij vooral is opgevallen is dat het aanpassen van een proces waarbij  meerdere zelforganiserende teams betrokken zijn erg stroef kan verlopen. Dit wordt veroorzaakt door verschillende belangen, een andere werkwijze per team en methodes/tools die ze gebruiken. Ik zie het juist als uitdaging om hier beweging in te krijgen. Het feit dat het stroef gaat triggert me alleen maar meer om ermee aan de slag te gaan.  Dit kan ik tijdens mijn stage helaas niet meer doen, daar is de tijd te kort voor én is de opdracht ook niet naar.”

Meetings tijdens de lunch

“Wat ik echt ontzettend leuk vind zijn de lunchmeetings. TRIMM regelt tijdens de lunchpauzes soms iemand die spreekt over een bepaald thema, bijvoorbeeld de nieuwe privacywetgeving of effectieve communicatie. Dit vind ik altijd echt een hoogtepunt! Ik heb dit eigenlijk ook nog nooit eerder gezien in een bedrijf, dus dit idee spreekt me ontzettend aan.”

Genoeg bagage?

Voor de stage heb je vaak het idee dat je op school nog niet zo heel veel hebt geleerd. Toch?! Dit blijkt ik de praktijk vaak heel erg mee te vallen. Sommige vakken vallen pas in de praktijk echt op zijn plek. Zo ook bij Tristan: “Tijdens mijn opleiding Bedrijfseconomie kreeg ik vakken als Bestuurlijke Informatie Voorziening en PC Vaardigheden. Tijdens mijn stage ervaar ik dat deze twee vakken mij erg helpen. Het valt echt op zijn plek! Doordat we met Bestuurlijke Informatie Voorziening hebben geleerd hoe een proces inzichtelijk kan worden gemaakt, kan ik dit nu gewoon in het echt toepassen! Daarnaast helpt het erg goed als je de opbouw kent van query’s die tijdens de lessen PC Vaardigheden lessen Dit geeft je niet alleen inzicht in de techniek erachter, maar ook in de verbanden de gevolgen van je acties”.

Twee tips van Tristan

Tristan weet uit eigen ervaring dat het zoeken naar een stage best lastig kan zijn. Hij heeft een aantal tips om ervoor te zorgen dat je stage een super gave én leerzame tijd wordt:

• Zoek naar iets wat je interesseert! Dat kan zijn in het product of dienst van het bedrijf, maar ook de cultuur. Ik vind het bijvoorbeeld prettig om te werken in een open omgeving waar iedereen zonder moeite naar binnen kan lopen om iets te overleggen/vragen.
  • En heb je een stage gevonden, stap eens buiten je comfortzone. Probeer nieuwe dingen en blijf jezelf uitdagen!