Civiele Techniek werkt aan slimme weg

Studenten Civiele Techniek werken mee aan ‘Slimste Weg’

Leestijd Minuten

De N825 staat al tijden bekend als 'de snelste weg'. Maar het stuk van 8 kilometer kaarsrecht asfalt tussen Borculo en Lochem is dankzij een aantal studenten van Saxion nu ook een slimme en innovatieve weg. Hoe? Dat leggen we je graag uit…

Vierentwintig studenten van de opleiding Civiele Techniek hebben in opdracht van Slimste Weg vier slimme oplossing bedacht, waarmee de veiligheid vergroot moet worden. Bij deze slimme oplossingen moet je denken aan de inzet van de nieuwste technologie, bijvoorbeeld het eerder informeren van overstekende fietsers of juist het informeren van auto’s die een gevaarlijke kruising naderen.

Led-verkeersborden en waarschuwingsverlichting zouden volgens deze knappe koppen al op korte termijn aangelegd kunnen worden. Naast de veiligheid hebben de studenten ook gekeken naar gezondheid.

De Stentor heeft er een uitgebreid artikel over geschreven.

Zo zie je maar weer: onze studenten timmeren flink aan de weg! ;)