Zonnig Enschede (12).png

7 dingen die je denkt tijdens de eerste weken van je studie

Roxanne van Norde
Roxanne van Norde Leestijd Minuten

De eerste colleges zijn geweest en de eerste vakken zijn alweer de dupe van scheldtirades. Wedden dat je dit ook heb gedacht nu je dagen weer doorbrengt bij Saxion in plaats van chillend in de tuin? Redactrice Roxanne weet ’t nog heel goed…

1. Wat. Een. Doolhof.

Geen zorgen, in het begin vonden we Saxion allemaal meer lijken op het magische doolhof van Harry Potter dan op een hogeschool. Ondergetekende verdwaalde als Glasbakstudent in haar derde jaar nog steeds wel eens in het hoofdgebouw en ontdekte dan prachtige, verlaten gangen. Geen zorgen: het went. Er zit echt een logica in.

2. Ik ga mijn jaar nooit halen

Tenzij je studie je gewoon echt niet leuk vindt en je meer tijd besteedt aan nutteloos spul uit China bestellen, komt het heus wel goed. Zeker als je op tijd hulp vraagt als je merkt dat het niet gaat zoals je zou willen.

3. Ik haat de trein

Blaadjes op het spoor, een treinmachinist die te laat is of een vastgevroren wissel: we kunnen een boek volschrijven met redenen waarom de trein weer eens niet op tijd is en jij je college mist. Misschien toch maar een chauffeur regelen of op kamers gaan?

4. Ik mis de HOI

Eindelijk kun je in de collegebanken leren over iets wat je echt interesseert, maar toch is geen studieweek zo leuk als de HOI. Het leren kennen van nieuwe mensen, dansen tot de zon op komt en uitbrakken met gave activiteiten… Logisch dat je er met weemoed aan terugdenkt.

5. Geef geld

De introductie was leuk en van je vakantie heb je genoten. Dat merkt ook je bankrekening en daarom zit je nu opgescheept met een koelkast waar alleen een verdwaald potje zongedroogde tomaten in staat. Wen er maar aan, als student heb je namelijk chronisch geld te kort. *Beseft zich nu weer even dat het leven als burger lang zo slecht niet is*.

6. Hoe doet mama dit?!

Als je uit huis gaat moet je ineens koken, poetsen, wassen, strijken, drogen en de rest. Waarschijnlijk begin je vol goede moed, maar als er een drukke periode aanbreekt kun je bijna een huisspook maken van stofwolken. Hoe. Deed. Mama. Dit?! Ineens voelt casa di madre en padre aan als een vijfsterrenhotel.

7. Ik ga trouwen met koffie

Als je moet kiezen tussen je lover of koffie, zou je voor koffie kiezen. Sterker nog: als je moest kiezen tussen een ledemaat of nooit meer koffie drinken, offerde je met liefde een arm of been op. Koffie is life tijdens je studententijd. Zeker als je om half negen naar college moet.

Roxanne van Norde

Roxanne van Norde heeft haar geweldige studentenleven in Enschede afgesloten met een diploma van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Ze had het zo naar haar zin bij Saxion, dat ze nu als redacteur werkt bij de Nieuwsredactie. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij de hipste hotspots in town of achter de laptop om een nieuwe citytrip te plannen.