Blog: Stage bij een internationaal marketingbureau
Studentenleven

Blog: Popcornmachines en hongerige konijnen

International Business-studente Daphne Striekwold loopt een half jaar stage bij een groot, internationaal marketingbureau in New York. Iedere twee weken blogt ze op Saxion.nl over haar avonturen. Vandaag deel 2.

Ik weet niet precies wat ik me had voorgesteld van een stage bij een internationaal marketingbureau in New York, maar het was zeker anders dan ik verwacht had. Het was ongeveer vijfentwintig minuten lopen vanaf Webster naar het bedrijf. Hoewel de straten in New York heel overzichtelijk genummerd zijn, slaagden Noah en ik er toch in om drie keer verkeerd te lopen.

MYN bevond zich op de vierde verdieping van een groot pand waar meerdere bedrijven gevestigd zijn. Beneden moesten we ons inschrijven om te vertellen wat we kwamen doen en hoe lang. “Vijf maanden?” De man achter de balie keek blij. “Dus ik ga jullie elke dag zien?” We sleepten ons de vier trappen op en klopten aan bij MYN. Het kantoor was gezellig ingericht: er stonden een paar grote planten en het rook naar eten. We stelden ons voor aan de mensen die er aan het werk waren.

Workworkwork

Noah mocht op de creatieve afdeling aan de slag en ik hield me bezig social media. Mijn supervisor Deborah werkt momenteel op de vestiging in Amsterdam, dus via Skype legde ze kort uit wat mijn taken zouden zijn: het beantwoorden van mails, het updaten van de social media, SEO, online marketing, marktanalyses en meer. Vervolgens werd ik gelijk in het diepe gegooid: ik moest binnen een uur twintig vragen beantwoorden over SME’s en de e-commerce in Spanje. En ik had gedacht dat het vast wel mee zou vallen toen ik hoorde dat Amerikanen zo hard werkten…

Chaos

“Okay guys, tijd voor een meeting,” zei director Michelle na een half uur. Ik stuurde snel een berichtje naar Deborah en toen kreeg ik gelukkig iets meer tijd voor mijn opdracht. “Nou, zo chaotisch gaat het er meestal dus aan toe op een maandagochtend,” zei Michelle. “Één van de belangrijkste dingen die jullie bij deze stage gaan leren, is zelfstandig worden. Vaak blijkt dan dat je veel verder komt dan je denkt.”

Daarna ging het gesprek over andere belangrijke informatie, zoals waar we eten konden vinden. Één van de merken waar MYN mee werkt, is Golden Nest, een producent van gezond en natuurlijk eten. Omdat wij de fotoshoots voor het bedrijf doen, lag het kantoor vol met organische rijst en de zogenaamde Jerky Bars: repen kip, biefstuk en varkensvlees, die we natuurlijk eerst moesten proeven. Er was zelfs een popcornmachine aanwezig! We hoefden hier geen honger te lijden, dat was duidelijk.

Kantoorkonijn

Toen viel mijn oog op een witte, fluffy bal onder de tafel.
“Dat is Edward, ons konijn,” vertelde Rey, de beheerder van de creatieve afdeling. “Ook een onderdeel van het team. Maar pas wel op, hij houdt erg van papier, kabels en leer.”
Hij had geen woord te veel gezegd, kwamen we later achter. Ik lette even niet op en ineens was de oplaadkabel van de iPad doormidden gebeten. Edward had vreemde dieetwensen…

Model in New York

Het is hard werken bij dit bedrijf en we hebben nu al veel verantwoordelijkheden. Maar interessant is het zeker. In de eerste week van mijn stage leerde ik hoe en wanneer je producten het beste kunt promoten via social media, welke trefwoorden je moet gebruiken om te zorgen dat je producten online gevonden worden en welke websites je wel en niet moet raadplegen om de markt in een bepaald land te onderzoeken. ’s Middags, als ik klaar was met mijn taken voor Deborah, mocht ik Rey en Noah helpen met de fotoshoots voor Golden Nest. Rey legde uit hoe je door goede belichting kon zorgen voor een betere foto en we mochten om de beurt model staan. Nou ja, handmodel dan: met fancy handschoenen de sportieve chick uithangen terwijl ik de Jerky bars vasthield. Maar toch, hoe vaak krijg je nou de kans om te zeggen dat je model hebt gestaan in New York?

Tips voor je stage in een nieuw land

1. Wees niet bang om initiatief te tonen. Je laat niet alleen een goede indruk achter, je leert er zelf ook nog het meest van ;)
  2. Communicatie is erg belangrijk, zeker als je te maken hebt met een andere cultuur. Ik had bijvoorbeeld geen idee dat korte antwoorden als ‘yeah’ of ‘what?’ in Amerika blijkbaar not done zijn.
  3. Sta vooral open voor advies van je nieuwe collega’s! Ze kennen het land en de stad al en kunnen je daar vaak handige tips over meegeven. Zo kwam ik erachter dat je in New York op veel plekken op de goede momenten gratis eten/toegang kunt krijgen. Donderdag alle frappuchino’s voor de halve prijs bij de Starbucks om de hoek? Dat maakt het al een stuk makkelijker om lange werkdagen vol te houden!

Mijn naam is Daphne Striekwold en ik ben derdejaars student International Business. Dit semester loop ik vijf maanden lang stage in the City That Never Sleeps: New York. Via dit blog zal ik jullie om de paar weken updaten over het werken bij een internationaal marketingbureau, het verblijf in Webster Apartments en natuurlijk het leven in New York City!