Stageplek in Australië
Studentenleven

Door een biertje in de kroeg een stageplek in Australië: Maikel lukte het

Roxanne van Norde
Roxanne van Norde Leestijd Minuten

Stage: dé periode om de schoolbanken even te verlaten en aan de slag te gaan bij een gaaf bedrijf. Sommigen blijven daarvoor gewoon in hun studiestad, maar Chemie-student Maikel Giesbers had andere plannen. Hij vertrok vijf maanden lang naar Sydney en had de tijd van zijn leven.

Dat een avondje bier drinken heel nuttig kan zijn, bewijst Maikel. “Ik vertelde in de kroeg aan iemand van de studievereniging dat ik op zoek was naar een stage en vroeg of hij misschien iets wist. Hij had toevallig een begeleider in Australië zitten en nadat ik mijn motivatie en CV had opgestuurd, hoorde ik dat ik was aangenomen.”

Eenmaal in Sydney, bleek hij de enige undergraduate tussen de PhD-studenten. “Het was uniek dat ik hier als bachelorstudent 40 uur per week op het lab mocht staan. Je kan mijn werkplek het best vergelijken met een lectoraat. Hier wordt onderzoek gedaan naar anti-bacteriële medicijnen en anti-kankermedicijnen. Van de 50-60 dingen die we ontwikkelen, komen er uiteindelijk misschien 2 of 3 op de markt. Het leuke was dat ik echt praktisch bezig was. Ik mocht een deel van het onderzoek van de PhD student overnemen. Na afloop zeiden ze dat ik echt veel gedaan had in die vijf maanden tijd. Dat was wel heel gaaf om te horen. Ik wil na mijn studie gaan werken in deze branche, ook vanuit persoonlijk oogpunt. Mijn vader heeft diabetes en mijn moeder heeft kanker gehad, dus ik weet hoe belangrijk het is.”

Relaxte vibes

Natuurlijk ga je niet alleen naar het buitenland om te werken, maar ook om ervaring op te doen. “In Australië gaat alles op een veel rustiger tempo. Mensen vergaderen gewoon bij een van de vele koffiebarretjes. Dat relaxte gevoel neem ik mee. Ik heb in Sydney echt geleerd om meer de tijd voor dingen te nemen en pas door te gaan met je onderzoek als je zeker weet dat het goed is.” Wat Maikel lastiger vond, was weer op kamers gaan. “Ineens moet je elke dag koken en zijn je dagen drukker.” Maar al snel was hij gewend en leerde hij nieuwe mensen kennen. “Met hen heb ik onder andere festivals en nationale parken bezocht. Ik raad iedereen aan om naar het buitenland te gaan als de mogelijkheid er is. Je leert zo veel van deze ervaring, staat opener voor nieuwe contacten en bovendien is het de leukste periode van je studie.”

Stageplek in Australië

Heb jij ook een toffe stageplek? Deel je verhaal! Mail ons via nieuws@saxion.nl

Roxanne van Norde

Roxanne van Norde heeft haar geweldige studentenleven in Enschede afgesloten met een diploma van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Ze had het zo naar haar zin bij Saxion, dat ze nu als redacteur werkt bij de Nieuwsredactie. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij de hipste hotspots in town of achter de laptop om een nieuwe citytrip te plannen.