Afbeelding toekomstige leeromgeving

Bouwstenen van de (digitale) leeromgeving

Op 5 en 6 november was de 20e editie van de SURF Onderwijsdagen, een groot congres over onderwijsinnovatie met ICT. Veel collega’s van andere onderwijsinstellingen gaven presentaties over onderwerpen als blended learning, learning analytics, digitaal toetsen, disruptieve technologie in het onderwijs, etc… Ook Saxion was vertegenwoordigd.

Vanuit ICT&O werd er door Judith Zwerver en Niek Siero een presentatie gegeven over “De bouwstenen van de digitale (leer)omgeving”. Ook verzorgde Jantine te Molder de presentatie “Stekeblind en Oost-Indisch doof? Digitale toegankelijkheid en media”. Over deze laatste lees je meer in andere blog.

Bouwstenen digitale leeromgeving proces.png

Hoe ziet ons onderwijs eruit in de nabije toekomst en welke eisen stelt dit aan onze (digitale) leeromgeving? Wij presenteerden de opzet van ons project en de resultaten die we hebben verkregen door het uitzetten van een instellingsbrede enquête en 3 rondes aan discussiesessies met studenten en personeel. Een deel van deze resultaten werd eerder al gepubliceerd in de vorm van een rapportage en infographic. In de presentatie tijdens de onderwijsdagen koppelden we deze resultaten aan de uitkomsten uit de sessies die we uitvoerden in mei, juni en oktober. Al deze uitkomsten vertaalden we naar een aantal bouwstenen voor de digitale (leer)omgeving.

Verschillende uitkomsten uit de enquête en de sessies bespraken we aan de hand van 6 thema’s: samenwerken, beroepspraktijk, feedback, toetsing, gebruiksvriendelijkheid en leermaterialen, waaruit deelnemers via Mentimeter konden kiezen voor 2 thema’s die zij graag behandeld zouden zien. Deze uitkomsten per thema vormen input voor de eisen die we stellen aan de digitale leeromgeving. Een aantal (concept)eisen deelden we dan ook tijdens deze sessie.

De uitkomsten per thema kun je terugvinden in de presentatie. Het project zal eind 2018 worden afgerond en resulteert in een programma van eisen. In 2019 zullen we collega’s en studenten blijven betrekken in o.a. de prioritering van al deze eisen. Indien je interesse hebt om mee te denken, geef dit dan aan bij de ICT&O adviseur van jouw academie. Er wordt tevens gewerkt aan een visuele terugkoppeling van de meest belangrijke uitkomsten van het project. Met de uiteindelijke opbrengst kunnen we een goed beeld schetsen van onze ideale digitale leeromgeving, om dit vervolgens naast ons huidige digitale landschap te leggen.

Benieuwd naar de verdere ontwikkelingen? Houd onze website of de INTO ICT&O in de gaten!

Niek Siero.jpg

Niek Siero

TLC - Onderwijskundig Adviseur - SCE en SFIB. Expertise: Blended learning, DLO en Open onderwijs