Studentenleven

Interior Design & Styling-student Hylke de Jong te zien in SBS6-programma Designdroom

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Hylke de Jong (19), derdejaars student aan de Jan des Bouvrie Design Academie, kreeg afgelopen zomer wel een heel mooi telefoontje. Hij was geselecteerd als één van de zes deelnemers aan het tv-programma ‘Designdroom’ dat vanaf 14 november bij SBS6 te zien is. Kan deze Friese Saxion-student zich straks de ‘Beste Interior Designer 2018’ van Nederland noemen? ‘Ik mag er nog niets over zeggen, maar het wordt ontzettend spannend,’ vertelt Hylke.

‘Talpa benaderde de Jan des Bouvrie-academie met de vraag of er studenten waren die auditie wilden doen voor Designdroom. Ik besloot me aan te melden en kreeg de opdracht een kamer in te richten met IKEA-meubels. Staand voor de camera moest ik over mijn 3D-ontwerp en plattegrond vertellen. Met mijn lengte van twee meter moest de camera een behoorlijk eind achteruit. Dat was wel grappig. Na een paar weken werd ik gebeld dat ik geselecteerd was. Samen met vijf andere kandidaten mocht ik de strijd aangaan. Eigenlijk was ik totaal verrast, want ik had niet het gevoel dat ik tijdens de auditie zulke spannende dingen had gezegd. Overdonderd was ik ook. Zou ik het qua tijdsinvestering allemaal kunnen redden, naast stage bij een architectenbureau, mijn bijbaantjes en de lange reistijd die ik steeds vanuit Friesland naar de tv-studio in Baarn had? Ik dacht: ik doe het gewoon, ik ga er open minded in.

Ik dacht: ik doe het gewoon. Ik ga er open minded in.

Hylke de Jong

In juli vonden de opnames plaats. Op de introductiedag voelde ik direct een enorme klik met de anderen en ik kreeg een speciale band met Georgia, één van de kandidaten. Ze is mijn maatje geworden. Het voelde echt als thuiskomen, dat ik zo goed met het team over design kon praten. We moesten natuurlijk creatief tegen elkaar opboksen. In korte tijd trek je dan heel snel naar elkaar toe. Het is een spannende competitie geworden die straks in zes afleveringen te zien is. We hebben heel wat designdilemma’s in interieurs moeten oplossen. Allemaal onder leiding van presentator Jeroen van de Boom. Hoe het afloopt en wie er wint, mag ik nog echt niet verklappen. We hebben trouwens nog veel onderling contact. Op Instagram inspireren we elkaar en ik liep op de Dutch Design Week ook alweer één van de kandidaten tegen het lijf.

We moesten creatief tegen elkaar opboksen. In korte tijd trek je dan heel snel naar elkaar toe.

Hylke de Jong

Het voelt ook alsof ik mezelf door dit tv-programma verder ontwikkeld heb. Eerder kon ik nooit zo goed verwoorden waarom ik bepaalde ontwerpkeuzes maakte. Nu weet ik veel beter hoe ik aan anderen, of voor een camera, mijn denk- en ontwerpproces kan uitleggen. Thuis praat ik veel Fries, ook dat was even schakelen. Ik heb veel aan mijn ouders te danken, die er voor zorgden dat ik elke opnamedag om 8.00 uur ’s ochtends in de studio present was. Met het openbaar vervoer was dat niet te doen.

Interior design en styling, zoals we dat op de Jan des Bouvrie Academie leren, is zoveel meer dan alleen ergens een mooie plant in een hoekje zetten.

Hylke de Jong

Interior Design & Styling, zoals we dat op de Jan des Bouvrie Academie leren, is zoveel meer dan alleen ergens een mooie plant in een hoekje zetten. Er komt heel wat bij kijken. Van architectuur tot ondernemerschap. Ik koos destijds voor deze opleiding omdat ik hem creatief en concreet tegelijk vond. De Kunstacademie was voor mij te zweverig. Na mijn opleiding wil ik waarschijnlijk verder studeren, bijvoorbeeld een master in Architectuur of Product Design halen. Wat mijn keuze wordt, weet ik nog niet. Ik sta nu nog overal voor open. Ook van fotografie, kleding en interieurdesign word ik heel enthousiast. Mijn grote voorbeeld is de New Yorkse ontwerper Iris Apfel. Ik vind haar fantastisch. Ze is inmiddels 97 en een stijlicoon. Toch lapt ze alle regels aan haar laars. Kijk maar eens op haar Instagram-account. Zelf wil ik uiteindelijk mijn eigen studio oprichten en dingen ontwerpen die mijn stempel dragen. Het zou gaaf zijn als mensen mijn ontwerpen straks herkennen en zeggen ‘Dat is een echte Hylke.’

Designdroom

In Designdroom nemen zes interieurdesigners het tegen elkaar op in dé strijd om de titel “Beste interieurdesigner van Nederland”. In een spannende afvalrace zetten zij alles op alles om alledaagse woonproblemen aan te pakken. Wie is er goed in kleur en sfeer? En wie blinkt er uit in het bedenken én uitvoeren van ruimtelijke oplossingen? Jeroen van der Boom presenteert Designdroom en gaat wekelijks het land in, op zoek naar het verhaal achter de ontwerp-opdracht: het woonprobleem.

Kijk vanaf 14 november 2018 elke woensdag om 21.30 uur naar Designdroom bij SBS6 om Hylke in actie te zien.

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.