Mervin ten Berge
Studentenleven

‘Niemand verwachtte dat ik jonkheer van C.V. de Toet'nbloazers zou worden’

Roxanne van Norde
Roxanne van Norde Leestijd Minuten

Student Ondernemerschap en Retailmanagement Mervin ten Berge heeft er een bijzondere taak bij. De doorgewinterde carnavalist werd afgelopen week gepresenteerd als jonkheer van Carnavalsvereniging de Toet’nbloazers in Borne. “Ik heb het allemaal tot het laatste moment geheim weten te houden.”

Vier jaar geleden kwam Mervin voor het eerst in aanraking met C.V. de Toet’nbloazers. “Een paar jongens uit mijn voetbalteam gingen naar een feestje van de vereniging en ik dacht: waarom ga ik niet een keer mee?” Het bleef niet bij één feestje en Mervin vond het zo leuk dat hij vaker meeging. “Na een aantal feestjes viel mij het op dat een carnavalsvereniging meer is dan alleen zuipen en jezelf gek verkleden. Het saamhorigheidsgevoel binnen de vereniging is heel groot en ik wilde hier graag een onderdeel van uitmaken. Daarom werd ik na een half jaar ook lid van de Jongerenraad van Elf van C.V. de Toet'nbloazers. In de tijd bij de Jongerenraad van Elf heb ik veel mooie avonden meegemaakt en veel leuke mensen leren kennen.”

Smoesjes

In augustus ging de telefoon. Het was de aanzoekcommissie, die in het geheim de hoogheden kiezen. “Ze stelden de vraag der vragen: of ik de jonkheer van 2019 wilde worden bij de Toet’nbloazers.” Mervin twijfelde geen moment en zei volmondig ja. “Daarna ontmoette ik direct mijn jonkvrouw en kon de voorbereiding voor de opkomst beginnen.” Daar komt nog heel wat bij kijken: de kleding moet ontworpen en gepast worden, de onderscheiding moet ontworpen worden, evenals de speldjes voor de opkomst. En dat allemaal in het geheim. “Ik moest allemaal smoesjes verzinnen als ik moest vergaderen, om te voorkomen dat mensen wisten waar ik was. Ook moest ik apps uitschakelen die mijn locatie deelden. Een hoop spanning dus, maar dat maakte het extra leuk.”

Opluchting en adrenaline

24 november was de grote dag. “De opkomst begon pad om 22:22, daarvoor was ik nog ‘een gewoon lid van de Jongerenraad van Elf'. De hele avond probeerden mensen bij mij al te polsen wie het zou worden. Dat wist ik natuurlijk allang, maar ik hield mijn mond. De opkomst zelf was heel leuk. Niemand had, in tegenstelling tot andere jaren, verwacht wie het zou worden. Dat gaf wel extra glans aan de avond.”

Aan de leiding

Wat gaat Mervin als jonkheer dit jaar precies doen? “Ik ga samen met mijn jonkvrouw, de stadsprins en adjudant C.V. de Toet'nbloazers leiden. We willen het saamhorigheidsgevoel binnen de vereniging, maar ook in Borne, versterken. Dat doen we op veel carnavalsfeesten in de regio. Ik heb nu al zin om leuke mensen te leren kennen en te genieten van de mooie avonden.” Op de vraag of hij zelf nog wat kwijt wil, antwoordt Mervin met de lijfspreuk van de vereniging: “Van de groeten en de garen hebt wie vrijaf, dit carnavalsjaar geet het dak d'r af!”

Wil je filmpjes zien van Mervin’s opkomst? Er staan filmpjes op de Facebookpagina van C.V. de Toet'nbloazers.

Roxanne van Norde

Roxanne van Norde heeft haar geweldige studentenleven in Enschede afgesloten met een diploma van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Ze had het zo naar haar zin bij Saxion, dat ze nu als redacteur werkt bij de Nieuwsredactie. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij de hipste hotspots in town of achter de laptop om een nieuwe citytrip te plannen.