Studentondernemers beleven droomstudiereis London
Ondernemerschap

Studentondernemers beleven droomstudiereis London

Leestijd Minuten

Hoe gaaf is het om als student van de minor Startup Ondernemer op studiereis te gaan naar London tijdens de Global Entrepreneurship Week? Een week die in het teken stond van ondernemerschap, netwerken, innovatie, job creation en support aan startups bij het uitwerken van nieuwe ideeën. De afgelopen week hebben onze startups deze kans ten volle benut!

De ondernemers (in spé) hebben de Business School van de West Minister University in hartje London bezocht en een heel interessante lezing van dr. Luca Cacciolatti gevolgd over de Chinese markt en de invloed van de overheid daarop. Vervolgens hebben ze samen met studenten van de Business school om tafel gezeten om ervaringen te delen. Voor de minorstudenten was het een bevestiging dat ons onderwijsprogramma er echt toe doet. De Engelse studenten zagen op hun beurt de voordelen van ons werken in multidisciplinaire teams.

Pitch op het dakterras

Vervolgens kregen de startups op het dakterras van het Imperial College, met uitzicht op de Royal Alberthall, een pitch van de Startup APTap te horen. Dit is een startup die het makkelijker wil maken om maandelijkse abonnementen in kaart te brengen en op te zeggen. Zij proberen het in de toekomst zelfs mogelijk te maken om je, met identificatie van je telefoon, met een druk op de knop registreren voor Netflix e.d. Van deze startup heeft men vooral geleerd dat je jouw idee heel goed moet toetsten bij de doelgroep. Zit men echt op jouw idee te wachten of speelt er een heel ander probleem bij hen?

Dragons Denn

Het volgende interessante bezoek was aan Virgin Startup (van de Virgin Group van Richard Branson). Hier heeft Joe Kenyon (Head of digital Virgin Startup) een inspirerend verhaal gehouden over zijn business Framed Again. Hij gaf de startups goede tips naar aanleiding van zijn ervaringen met het tv-programma Dragons Denn. Hierna werden de startups uitgedaagd om een probleem op te lossen en te pitchen. Een team van onze startups had het beste idee en kwam voor de prijs in aanmerking.

Als belangrijke afsluiter heeft men de Business show in Excel bezocht, die in het kader van de Gobal Entrepreneurship Week werd georganiseerd. Hier hebben de startups masterclasses en lezingen gevolgd en diverse stands bezocht. Men heeft hier fanatiek kunnen netwerken en zelfs concrete leads verzameld en vervolgafspraken gemaakt.

London15.png

Echte businessstad

Het was super om te zien hoe de inspirerende businessstad London startups omarmt en hen alle gelegenheid biedt om ideeën uit te werken en als ondernemer te groeien. Onze startups hadden door deze studiereis de kans gehad dit live te ervaren. Zij hebben geleerd om op internationaal niveau te netwerken en waardevolle feedback te ontvangen op hun businessidee.

Naast alle businessgerelateerde activiteiten was er uiteraard ook tijd voor ontspanning. Uit ervaring weten we nu dat het eten in pubs goed is en er volop uitgaansgelegenheid is. De liefhebbers konden de voetbalwedstrijd Engeland-USA in Wembley bezoeken en een paar diehard-fans hebben de Coldplay-film, die wereldwijd slechts één avond in de bioscoop vertoond werd, kunnen zien in de stad waar hun carrière begon!

Minor Startup Ondernemer

In alle opzichten dus een hele geslaagde studiereis voor onze startups! Wil jij ook met je startup aan de slag en wellicht mee op onze volgende reis? Schrijf je dan in voor de minor Startup Ondernemer of neem contact op met het Saxion Centrum voor Ondernemerschap.

Novel-T

De studiereis is tot stand gekomen in samenwerking met Novel-T. Novel-T werkt in samenwerking met de Universiteit Twente, de regionale overheid en Saxion aan een ondernemersklimaat dat innovatie en ondernemerschap centraal zet.