Woman operating smartphone in front of laptop and cup of coffeephoto-1525771576046-15ba04b2693b.jpg

Het moment waarop je niet meer kan spreken van ‘inzet van ict in het onderwijs’

Leestijd Minuten

Twee weken geleden waren de studenten van onze minor ‘Tweede Wereldoorlog in context’ op studiereis naar de slagvelden van de Eerste- en Tweede Wereldoorlog rondom Ieper en Duinkerken. Ze waren op pad met twee 9-persoonsbusjes en via de minor WhatsAppgroep stemden ze de reisonderdelen steeds op elkaar af.

Ik was niet mee, maar kon gedurende die twee dagen vanuit de opleiding en ’s avonds vanuit huis de studenten steeds volgen en ook van informatie voorzien indien nodig. Via de studenten pikte ik ook een feature op binnen Whatsapp die ik tot nu toe nog niet in beeld had. Het live delen van een locatie. Locatiedelen deed ik al wel, maar live tot nu toe nog niet en ik zag hoe enorm handig dat was nu ze met twee verschillende busjes op pad waren die niet steeds achter elkaar reden.

Toen ik mijn vrouw, ook leerkracht, vertelde over de toegevoegde waarde van deze wijze van WhatsAppgebruik vroeg ik me af of dit te labelen was onder door ICT ondersteunde rijke leeromgeving. Je zou het kunnen uitleggen als een ‘digitale learning community met ondersteuning van een expert op afstand’. Het antwoord kwam direct en dat luidde duidelijk als volgt: “nee, maar natuurlijk niet. Dit is gewoon het normale leven”.

Die constatering, die ik ook onderschrijf, deed me realiseren dat we dus inmiddels op verschillende niveaus bezig zijn met de inzet van ICT in ons onderwijs. De ‘alledaagse toepassingen’ en de ‘school toepassingen’. Binnen Saxion zijn we bezig om op het gebied van de ‘school toepassingen’ verder te professionaliseren. De ‘alledaagse toepassingen’ hanteren we zonder erbij na te denken, maar die zijn toch minstens zo belangrijk.

PH 1 IMG_5511.PNG

Binnen de pabo in Deventer wordt bijvoorbeeld succesvol gebruikgemaakt van Snapchat @saxionpabo. Twee collega’s die lol hebben in het gebruik van deze app zorgen voor de content en weten zo een rijke interactie tussen opleiding en studenten vorm te geven en ook nog weer tussen de studenten zelf. Studenten sturen bijvoorbeeld Snaps van praktijksituaties en die worden dan weer gedeeld op het algemene kanaal waardoor alle leerjaren elkaar weer digitaal kunnen volgen. Dit draagt enorm positief bij aan de ‘ons-kent-ons cultuur’ binnen de opleiding en stelt aspirant-studenten in staat om al vast te proeven hoe het er hier aan toe gaat, terwijl we alumni kunnen blijven volgen na het behalen van hun diploma. De account kent ca. 400 volgers en bereikt er binnen 24u, wanneer de Snap weer verdwijnt, circa 350. Binnen een uur na publicatie worden al 80-100 studenten bereikt.

Al met al eigenlijk best prettig om te constateren dat we blijkbaar op het alledaagse niveau de ICT-integratie al zo diep hebben zitten dat we er niet meer over nadenken hoe je ICT moet verweven met het vormen van de learning community en het ook niet vastleggen in ICT-jaarplannen, maar het gewoon doen.

Het werpt ook de vraag op hoe de digitale leeromgeving van de toekomst eruit ziet. Is dit een ‘school toepassing’ die gecreëerd wordt voor de student om hem voor te bereiden op de digitale wereld van de toekomst, of leven we samen al in die digitale leeromgeving en gebruiken we die en moeten we die beter gaan leren integreren?

WAph.jpg

Paul Hilferink