Inclusiveness in a digital learning environment.png

Inclusiveness in a digital learning environment

Leestijd Minuten

“Content is worthless when it’s not accessible” Dit is 1 van de uitspraken waar we het allemaal over eens kunnen zijn, maar toch is die toegang nog niet voor iedereen het geval. Op woensdag 28 november stond mijn dag in het teken van het AMA-symposium en het onderwerp “Inclusiviteit in een slimme wereld” (Inclusiveness in a smart world).

Dit interessante onderwerp haakt aan veel vakgebieden, zoals het ontwerpen van voorwerpen of technologie, digitale toegankelijkheid, technologische ontwikkelingen, en niet te vergeten, het gedrag van mensen. Wij mensen zijn gewend dat de omgeving om ons heen ons ondersteunt, ons faciliteert en bijvoorbeeld de goede kant op stuurt. Wat als dat niet zo zou zijn? Wat als de omgeving je soms juist belemmert?

De workshop die ik vanuit ICT&O mocht verzorgen had de titel “Inclusiveness in a digital learning environment”. We gingen in op vragen als ‘Wat is digitale toegankelijkheid’, ‘Wat zijn de voor- en nadelen ervan’ en ‘Welke houding hebben mensen veelal rond dit onderwerp’. Vervolgens kregen de deelnemers aan de workshop een opdracht, waarbij ze belemmerd werden. De opdrachten varieerden van leesopdrachten (terwijl je dyslexie hebt), tot video opdrachten (terwijl je kleurenblind of doof bent). Zo ervaarden de deelnemers hoe het is om te studeren met een extra uitdaging ten opzichte van reguliere studenten. Daarna gingen we in op inclusief ontwerpen, hoe kan je iets zo ontwerpen dat het voor alle studenten goed toegankelijk is? Waar moet je dan rekening mee houden? Ten slotte pakten we de top 5 problemen van Blackboard erbij, en keken we hoe we het meest voorkomende probleem konden oplossen. Het meest voorkomende probleem met digitale toegankelijkheid in Blackboard is het bestaan van onvoldoende contrast verschil in documenten die geplaatst worden. Een voorbeeld, bij de combinatie van grijze tekst op een witte achtergrond kan de contrast grootte te klein zijn. Dit is op te lossen door de contrast ratio te meten tussen de kleur van de achtergrond en de kleur van de tekst of afbeelding. Bijvoorbeeld met de “Colour Contrast Analyzer”. Bij een te kleine contrast grootte kies je kleuren die verder uit elkaar liggen, waardoor het document beter toegankelijk is. Hoe werkt het meten van contrast? In het programma klik je de kleuren van de achtergrond en tekst aan, heel eenvoudig, en je ziet gelijk of het voldoet aan de WCAG-standaarden. Al met al was het een leuke en actieve workshop en hopelijk is het stukje bewustzijn rond dit onderwerp weer wat gestegen.

Afbeelding digital accessibility
Lonneke Brands Saxion Oss Deventer13720.jpg

Lonneke Brands

TLC - Onderwijskundig Adviseur - Expertise: NPuls, Human capital, Digitale competenties, Leeromgevingen op het snijvlak van onderwijs en praktijk