Saxion onderzoekt de beweegmotivatie van kinderen en ondertekent intentie- overeenkomst met Sportbedrijf Deventer

Saxion ondertekent intentie- overeenkomst met Sportbedrijf Deventer

Leestijd Minuten

Op het Sportbedrijf Deventer kantoor aan de Smeenkhof in Colmschate, tekenden directeur van Academie Mens en Arbeid van hogeschool Saxion, Caroline van de Molen en waarnemend directeur van Sportbedrijf Deventer, Maurice Tepperik een intentieovereenkomst, om de beweegmotivatie van kinderen te onderzoeken. Twee jaar lang onderzoeken studenten van de opleidingen Toegepaste Psychologie en Fysiotherapie de beweegmotivatie van kinderen. Ook wordt de beweegactiviteit van kinderen gemeten.

Het onderzoek staat in het teken van Happy Life, de game die kinderen in beweging brengt. Onder begeleiding van het lectoraat Brain and Technology onderzoeken studenten Toegepaste Psychologie wat Happy Life doet met de motivatie om meer te gaan bewegen. De studenten fysiotherapie richten zich op het beweeggedeelte van Happy Life, onder begeleiding van lectoraat Gezondheid & Bewegen.

Waarnemend directeur Maurice Tepperik van Sportbedrijf Deventer vertelt: “Het is voor ons belangrijk dat er middels een wetenschappelijk onderzoek uitspraak wordt gedaan over het effect van Happy Life. De uitslagen zullen ons extra munitie geven om Happy Life goed door te ontwikkelen. Daarom zijn wij ook erg blij dat Saxion dit onderzoek uitvoert.” Caroline van de Molen, directeur AMA van hogeschool Saxion, vult aan: “Saxion breed maar ook met name de opleiding toegepaste psychologie hecht steeds meer waarde aan de rol van technologie binnen de samenleving en wil dat verwerken in haar opleidingen. Innovatieve platformen als Happy Life, die een onderzoeksvraag hebben, bieden ons de gelegenheid om studenten onder begeleiding van lectoraten een goed onderzoek neer te laten zetten. Fijn dat wij op deze manier elkaar hebben weten te vinden.”

De Game

De game Happy Life werd in juni 2018 gelanceerd, met als doel de gezonde leefstijl, waar beweging onder valt, te verbeteren. Het uitgangspunt van het spel draait continu om drie elementen: buiten bewegen om zogenoemde Happy Coins te verdienen en dit inwisselen voor virtuele materialen in een online spel. Op dit moment lijkt dit online spel op een vorm van LEGO in een virtuele wereld, waarin met bouwstenen bijvoorbeeld een markt nagebouwd kan worden. Happy Coins kunnen worden verdiend door te bewegen, buiten in de echte wereld. Hoe meer stappen kinderen zetten, hoe meer ze kunnen bouwen. De stappen worden gemeten via de speciale Happy Life app op een smartphone als een soort stappenteller.

Meer weten over Happy Life? Ga naar www.happylife.nl. Kinderen die mee willen spelen kunnen het stappenplan volgen via www.happylife.nl/stappenplan.