Pabo-student Luke helpt uitwisselingsstudenten integreren

Pabo-student Luke helpt uitwisselingsstudenten integreren

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

“Who can tell me a correct sentence?” Even kijken de leerlingen aarzelend naar het schoolbord, maar dan komt het er toch uit: “Ik ga deze week op de trein naar Amsterdam.” In het kader van het Honours Programma organiseert Luke Klazema, student aan de Lerarenopleiding Basisonderwijs (pabo), twee dagen lang de Dutch Orientation Course voor negen internationale uitwisselingsstudenten van de Rotary.

Tijdens deze inburgeringscursus leren de studenten, variërend van 15 tot 19 jaar en afkomstig uit Brazilië, Argentinië, Zuid-Afrika, Australië en Nieuw-Zeeland, de beginselen van de Nederlandse taal en cultuur. “Dat proberen we in ieder geval,” lacht Luke. “Het gaat vooral om het maken van babystapjes. We proberen de drempel wat te verlagen en dat is best moeilijk, maar ook heel leuk.”

Extra uitdaging

Als pabo-student zocht Luke extra uitdaging en dat vond hij in het Honours Programma. Voor de invulling van een vrije opdracht koos hij ervoor om de Dutch Orientation Course te organiseren en dat doet hij nu al voor de tweede keer. “Ik ben zelf op Curaçao geboren en ik vind het gewoon leuk om met kinderen te werken. Normaal werk ik met kinderen tot 12 jaar, dus dit biedt wel meer uitdaging. Het zijn echt tieners, waardoor ik verder moet kijken dan het onderwijsgedeelte en ook een persoonlijke band met ze moet creëren.”

Luke Klazema

Pling-moment

Het is voor Luke een leerzaam proces. “Ik ben veel aan het nadenken over hoe een kind zich in deze maatschappij gaat ontwikkelen, helemaal als dat als immigrant of uitwisselingsstudent naar Nederland is gekomen. Hoe kunnen wij hen als school, gemeente en maatschappij steunen? Je moet goed nadenken wat je ze wil bijbrengen van onze cultuur en maatschappij.” Dankbaar werk, vindt hij. Hij krijgt er veel voor terug: “Blije gezichten, vooral. Je ziet het in hun ogen als ze iets begrijpen, echt een pling-moment. Als je dan aan het eind van het jaar een gesprek met ze kunt hebben in het Nederlands, is dat echt wonderbaarlijk.”

Ik heb inmiddels een grote familie over de hele wereld

Luke Klazema

Wereldreis

“Ik vind het heerlijk om met mensen te werken,” gaat hij verder. “Daar word ik echt blij van. Morgen is het ook weer vroeg, want we gaan met zijn allen ontbijten, maar ik stap dan met een lach op mijn gezicht uit bed.” Het organiseren van de lessen brengt nog meer voordelen mee voor Luke. Zo mag hij straks een wereldreis gaan maken. “En ik hoef alleen de vliegtickets te betalen. Ik heb inmiddels een grote familie over de hele wereld.”

Advies

Tot slot heeft Luke nog een advies voor zijn medestudenten. “Als je een kans krijgt, denk er even kort over na, maar pak ze vooral aan. Je kunt beter stoppen en toch een stukje hebben meegemaakt, dan na die tijd denken: ‘Shit, had ik het maar gedaan.’ Pak die kansen.”

Deelnemer Abigail

Deelnemer Abigail over de course

Een van de leerlingen die deelneemt aan de lessen is de Amerikaanse Abigail. Zij woont een jaar lang bij een gastgezin in Nijverdal. “Ik ben naar Nederland gekomen om de Nederlandse cultuur en taal te leren. Ik wilde gewoon meer van de wereld te weten komen. Tijdens de lessen leren we veel op het gebied van zinsopbouw, vocabulaire en uitspraak. Ik vind het echt leuk en Luke is een goede docent.”

Door haar tijd in Nederland is ze een ander mens geworden. “Thuis was ik erg verlegen en was ik huiverig om alleen ergens naartoe te gaan. Hier heb ik veel meer zelfvertrouwen gekregen. De lessen van Luke dragen daaraan bij doordat ik leer hoe ik moet integreren in de Nederlandse cultuur.” Inmiddels is ze van Nederland gaan houden. “Het is hier veel vrijer en de mensen zijn erg open. Ook is er meer te doen dan in Amerika. Misschien dat ik hier mijn vervolgopleiding ga volgen, want eigenlijk wil ik niet meer naar huis.”

Ben je student en heb je interesse in een Honours Programma of Excellentietraject? Kom naar de Top talent voorlichtingen! Check saxion.nl/toptalent voor meer info.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.