Start Saxion Ondernemers Award
Ondernemerschap

10e editie van de Saxion Ondernemers Award van start

Leestijd Minuten

Bij START!bySaxion in Enschede is tijdens de kick-off bijeenkomst het startsein gegeven voor de tiende editie van de Saxion Ondernemers Award. Deze ondernemerschapscompetitie is een initiatief van EW Facility Services en Saxion. De wedstrijd is bedoeld voor alle ondernemende studenten van Saxion. In drie rondes werken de deelnemers toe naar de feestelijke finale op woensdag 5 juni.

Kick-off

Voorafgaand aan de kick-off vond een speciale ondernemerseditie van Studium Generale plaats met als thema Futurepreneur; betekenisvol ondernemerschap. Een Futurepreneur (ondernemer-anno-nu) is er eentje met een positieve cashflow én met een betekenisvolle, positieve impact op de samenleving. Vijf ondernemers discussieerden vanuit hun eigen discipline over impactmaximalisatie.

Na dit onderdeel kregen de deelnemers de gelegenheid om kennis te maken met de organisatie en medekandidaten onder het genot van een soepje en broodje. Tijdens de kick-off bijeenkomst werden zij geïnformeerd over de inhoud van het traject. Ook konden ze zich ter plekke inschrijven voor een serie van zes inhoudelijke workshops die de deelnemers zullen helpen om hun businessconcept vorm te geven. Thema’s zijn: creativiteit, de ondernemer, het businessconcept, de klant en markt, start- of groeifinanciering en digital marketing.

Dit jaar wordt er voor het eerst gewerkt met de Golden Egg Academy, een online platform waar de deelnemers hun businessconcept kunnen vormgeven. Dit platform wordt al door meerdere opleidingen binnen Saxion gebruikt.

Tevens kwam Lisa Bootsma, winnaar van de stimuleringsprijs van 2018, de nieuwe deelnemers inspireren en deelde zij ervaringen van haar deelname. Tot slot spraken de juryleden de aanwezige deelnemers toe om ze succes te wensen en tips mee te geven voor de competitie.

Nieuw dit jaar

Voor het eerst konden deelnemers zich in twee verschillende categorieën inschrijven, namelijk START! en GESTART! De eerste categorie richt zich op ondernemende studenten die een idee hebben voor een eigen onderneming terwijl de tweede categorie bestaat uit studentondernemers die al een eigen bedrijf hebben.

Er zijn in totaal 88 aanmeldingen binnengekomen waarvan er 72 deelnemers zijn geselecteerd voor de wedstrijd. Dit uit zich in 32 businessconcepten in de categorie START! en 19 in de categorie GESTART!. Op twee na zijn alle academies vertegenwoordigd in de competitie. Bekijk hier alle deelnemers van de eerste ronde.

Vervolg traject

Na deze ronde met workshops leveren de deelnemers een videopitch en een uitwerking van het verdienmodel aan bij de jury. Op 1 april worden de deelnemers die door zijn naar de tweede ronde, een business-bootcamp, bekendgemaakt. Na de tweede ronde nomineert de jury vijf finalisten per categorie die kans maken op een prijzenpakket t.w.v. €10.000 en €7.500.

Noteer alvast in je agenda:

• Finale Saxion Ondernemers Award, 5 juni, 19.30 – 22.30 uur, Wilminktheater Enschede.

Bekijk de Futurepreneurs editie terug van Studium Generale