event.jpg
Organisatie

Terugblik National Spring School event

Leestijd Minuten

Half maart vond de tweejaarlijkse National Spring School plaats voor PhD studenten in de onderwijswetenschappen. De kick-off vond plaats door Peter Verkoeijen van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zijn interessante keynote had als titel:

Effective learning strategies in higher education: Why aren’t they used more often and what can we do about that?

Peter Verkoeijen

Oftewel, welke leertechnieken die studenten gebruiken zijn effectief? Denk bijvoorbeeld aan leertechnieken zoals highlighten, samenvatten of het jezelf overhoren. Zijn onderzoek laat zien dat studenten vaak leertechnieken gebruiken die minder effectief zijn om de stof op lange termijn te onthouden. Zo wordt samenvatten en highlighten enorm veel gebruikt, terwijl dit een van de minder effectieve methodes is. Deze keynote leverde inzicht op de wijze hoe studenten leren voor een tentamen die gericht is op reproduceren. Toch vraag ik me af hoe lang dit noodzakelijk blijft. Natuurlijk moet je altijd bepaalde kennis kunnen reproduceren, maar in het hbo richten we veel meer op het toepassen van deze kennis. Kennis zelf is overal te vinden en het gaat dan ook veel meer om het kunnen vinden, beoordelen en toepassen van deze gevonden kennis/informatie dan het alleen maar reproduceren hiervan.  

Hierna was het tijd voor een lekkere lunch die gekoppeld was aan discussies binnen thema groepen. Zo zat ik bij het thema Hoger Onderwijs waarin we het gesprek hebben gevoerd over interessante ontwikkelingen die (gaan) spelen binnen dit domein. Na deze lunch werd het tijd voor alle PhD studenten om te presenteren over hun onderzoek in verschillende rondes. Posterpresentaties voor de studenten die nog in de eerste fase zitten, presentaties voor de studenten die in de laatste fase zitten. Ik presenteerde bij een postersessie de resultaten van mijn eerste studie. Die studie richtte zich op het verkrijgen van een huidige stand van zaken rondom adoptie van open leermaterialen. Onderstaand kun je alles lezen over dit onderzoek. Heb je vragen of wil je meer weten? Neem dan vooral even contact met me op! 

 

Poster ICO
Download hier de poster
Marjon Baas Saxion Oss Deventer13764.jpg

Marjon Baas

TLC - Onderwijskundig Adviseur. Expertise: Open onderwijs en digitaal toetsen

Gerelateerde artikelen

Microfoon - bron: florantevaldez, Pixabay Organisatie

Ervaringen met podcasts in het onderwijs

20 oktober 2023
Ontwikkeltools.jpg Organisatie

Tools en methodiek voor het ontwerpen en ontwikkelen van onderwijs

21 juni 2023
Blendy lancering afbeelding.jpeg Organisatie

Lancering nieuwe versie van Blendy: dé website voor interactieve werkvormen