Alexander Wijninga Route Suc6
Ondernemerschap

Terugblik: Route Suc6 met Alexander Wijninga

Leestijd Minuten

Woensdagavond 27 februari vond een nieuwe editie van de Route Suc6 plaats. Dit keer in het Muziekcafé in de binnenstad van Enschede. Een café vol studenten en ondernemers luisterden naar de succesverhalen en tegenslagen van ondernemer Alexander Wijninga. Alexander is ondernemer in de dop, heeft verschillende bedrijven opgericht waaronder Watermelon. Watermelon ging failliet door een akkefietje met WhatsApp, maar Alexander zorgde voor een doorstart. De presentatie van de avond was in de handen van Bert Eeftink.

Van kinderdroom als piloot naar eigen bedrijf

Alexander is nog maar 24 jaar, maar hij had net zo goed 50 kunnen zijn met zijn bak aan ondernemerservaring. Alexander groeide op in Friesland en had in zijn jonge jaren niets met het ondernemerschap. Zijn droom was om piloot te worden, maar op 17-jarige leeftijd kwam daar verandering in. Alexander: “In de laatste fase van de middelbare school wist ik dat ik wilde gaan ondernemen. Ik was veel bezig met social media en startte mijn eerste bedrijfje op. Ik kreeg veel vragen waar ik mensen mee kon helpen. Daardoor wist ik dat daar wat mee moest gaan doen.”

Nadat Alexander o.a. The Next Network was gestart, waarbij hij de social media voor bedrijven verzorgde, is hij steeds meer gaan proeven aan het ondernemerschap. “Toch wilde ik toen iets dat schaalbaar was. Ik wilde meer, groter, wereldwijd opereren. Toen we de vraag kregen of we iets met WhatsApp deden, dacht ik: daar moeten we iets mee! We kochten o.a. telefoons met simkaarten en toen kwam het idee om een tool te creëren met WhatsApp waarbij wij software konden leveren: het ontstaan van Watermelon.

Trial-and-error

Watermelon werd verder opgebouwd. “Op dat moment dachten we, we doen het gewoon, wat kan ons gebeuren? We ontwikkelden het product en later zouden we kijken of het zou werken. En het werkte! We kregen grote bedrijven als klant en elke dag kwamen er tientallen bedrijven bij.” Maar het succes bleek van korte duur. “Tijdens een grote lancering van een plaat van een grote artiest kwamen onze whatsappjes niet meer binnen. Wat bleek? Tientallen klanten waren geblokkeerd door WhatsApp. Dit was het begin van het uiteindelijke faillissement in juli 2016.“

Maar Alexander gaf niet op. “Zo’n faillissement voelt alsof je keihard in elkaar geslagen bent. Maar nu terugkijkend had ik het voor geen goud willen missen. Ik heb zo veel kennis en ervaring opgedaan.” Alexander gaf de bezoekers een duidelijke tip: “Wees niet bang om te falen. Als je iets wilt dan moet je ervoor gaan, accepteren dat het mis gaat, ervan leren en op naar de volgende kans. Je moet niet opgeven. Het klinkt eenvoudig, maar het is moeilijk. Je hebt steun nodig van de mensen die van je houden”.

Watermelon 2.0

Die steun zorgde dat Alexander een doorstart maakte in september 2016. “Ik wilde ermee door, maar wel op een andere manier. We moesten breder gaan kijken. Ik wilde alle digitale kanalen vanuit een overzicht kunnen beantwoorden. Ik heb alles teruggekocht, van merknaam tot het klantenbestand en zo hebben we een doorstart gemaakt.”

Het publiek wilde weten wat Alexander zo aantrok aan het ondernemen. “Elke dag mag ik naar kantoor gaan en zie ik een team vol met passie samen aan mijn bedrijf werken. Hoe mooi is dat?! Ik word er gelukkig van, krijg er energie van. Het is ook gaaf een product te hebben waar we bedrijven verder mee kunnen halen.”

Levensles voor (student)ondernemers

Bert vroeg zich af hoe Watermelon er over 2 jaar voor zou staan. “Dan zitten we volledig in Europa. We verdienen geld en kunnen uitbreiden naar de VS.” Bert: “Dat is het grote doel?” Alexander: “Nee, dat is de hele wereld!”.

Alexander sloot de avond af met zijn levensles: Als je iets wilt, doe het dan! Laat je niet tegenhouden door anderen, maar ga ervoor!

De volgende editie van de Route Suc6 vindt plaats in mei 2019. Benieuwd naar de sprekers? Houd dan de website van Novel-T in de gaten.

Fotografie: Shotmaniacs