accounting-aerial-businesswoman-1043506.jpg
Organisatie

Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT: Aansluiten op de digitale arbeidsmarkt!

De Vereniging van Universiteiten, Vereniging Hogescholen en SURF hebben het 4-jarige Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT opgesteld. Binnen de eigen instelling én in samenwerking met andere universiteiten en hogescholen, biedt dit plan ruimte om substantiële stappen te zetten op het gebied van digitalisering. Digitalisering biedt grote kansen voor het hoger onderwijs in Nederland. Het kan bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs en de internationale positie van het hoger onderwijs versterken. Het versnellingsplan is gebaseerd op 3 gedeelde ambities:

Knipsel6JPG.JPG
  1. Aansluiting op de arbeidsmarkt verbeteren
  2. Flexibilisering van het onderwijs
  3. Slimmer en beter leren met technologie

Het Versnellingsplan is onderverdeeld in acht zones. Saxion participeert in drie zones: Aansluiting op de arbeidsmarkt verbeteren (Ellen van den Berg, aanvoerder), Flexibilisering (Irene Visscher) en docentprofessionalisering (Christine Kemmeren). Lonneke Brands ondersteunt ons vanuit ICT & Onderwijs en is als onderzoeker verbonden aan de zone Aansluiting op de arbeidsmarkt.
We willen niet alleen een bijdrage leveren aan de landelijke innovatieagenda, maar ook binnen Saxion een versnelling van innovatieve initiatieven tot stand brengen. Het accent ligt daarbij op de relatie tussen Saxion als ’University of Applied Sciences’ en de digitale ontwikkelingen en transformaties op de arbeidsmarkt.
We maken hierbij gebruik van de volgende driehoek met daarbinnen de kernthema’s voor onze zone.

versnellingsplan.png

Concreet richten we ons op toekomstgerichte competentieprofielen van studenten en ook voor professionals in de beroepspraktijk. Het Saxion Smart Solutions Semester biedt hier al mooie aanknopingspunten. We kijken naar wat hoger onderwijs nu al te bieden heeft aan kennis op het gebied van digitalisering op de arbeidsmarkt en hoe deze kennis ook in te zetten is voor nieuwe doelgroepen. Hier zijn duidelijke raakvlakken met de Saxion Parttime School. Het snel en goed integreren van kennis uit voorlopende bedrijven in ons onderwijs is een derde kernthema. De MOOC Smart Industry van Saxion is hier een mooi voorbeeld van. Aandacht voor de beroepspraktijk van de toekomst staat bij ‘next practices’ centraal. Hier draait het om de betekenis van onderzoek om bedrijven en instellingen te helpen innoveren. Activiteiten van Tech For Future bieden hiervoor al goede cases.

In deze nieuwsbrief gaan we regelmatig over onze vorderingen rapporteren! Ideeën of opmerkingen, mail naar Ellen van den Berg.