lego-man-1835687_1920 (1).jpg

BIO-overleg: de dagelijkse praktijk van de instructional designer

Leestijd Minuten

In een vorige blog vertelden onze collega's Peter Heidemann en Alwin Wullink iets over het BIO-overleg dat een aantal keer per jaar plaatsvindt. Afgelopen maand was er weer een BIO-overleg en deze keer op onze eigen locatie van Saxion in Deventer. In het overleg worden zaken op het gebied van ICT & Onderwijs besproken en vergeleken tussen een aantal hogescholen in Nederland. Hierbij waren wij (Niek Siero en Leonie van Vossen) als instructional designers uitgenodigd om iets te vertellen over ons werk.

De vraag naar een kijkje in ons werk kwam vanuit de andere hogescholen die benieuwd zijn wat een instructional designer nou doet in de dagelijkse praktijk. Bij elke hogeschool werken namelijk mensen met expertise op het gebied van ICT & Onderwijs, maar het verschilt per hogeschool hoe groot dat team is in verhouding en wat de functie inhoudt. Omdat bij Saxion een groot team van ICT&O adviseurs/instructional designers werkt, waren de collega's van de andere instellingen benieuwd naar onze werkzaamheden.

Hieronder volgt ons verhaal:

Om te beginnen hebben we iets verteld over de organisatie van ons team en hoe wij onderling afstemmen. Op dit moment werken we binnen ICT&O in zogeheten sectorteams (een bundeling van een aantal academies). We stemmen regelmatig af met collega's die binnen eenzelfde sector werken, zodat je op de hoogte bent van de vraagstukken en resultaten vanuit de andere academies binnen de sector.

Binnen een academie werken we aan de hand van een jaarplan, dat van tevoren samen met de academie is opgesteld. We kunnen daarbij meedenken in de visie en het academiebeleid op gebied van ICT & Onderwijs en in het opstellen van het jaarplan. Een van de onderwerpen die vaak terugkomen in het jaarplan is bijvoorbeeld docentprofessionalisering. Hierbij kun je denken aan een leergang Didactiek in de Digitale Leeromgeving (DDL), waarbij docenten een certificaat kunnen behalen. Daarnaast zorgen we voor bijdragen in de vorm van inspiratiesessies en sessies bij studiedagen en academiedagen. Onderwerpen die in deze sessies naar voren komen zijn bijvoorbeeld studentactivatie, open onderwijs, formatieve toetsing en video.

Een ander punt dat vaak in de jaarplannen wordt opgenomen is het (her)ontwerp en de ontwikkeling van nieuw onderwijs. Het kan zijn dat we ondersteunen bij een module die wordt herontwikkeld of dat we meedenken in het ontwerp van een nieuw curriculum. Hierbij kijken we hoe we het onderwijs meer 'blended' kunnen maken waar mogelijk en welke vormen van innovatief onderwijs bij dit onderwijs zouden passen.

Het ontwerp en de ontwikkeling van nieuw onderwijs wordt bij sommige academies gedaan aan de hand van docent ontwikkel teams (DOT's). Hierbij worden in een bepaald aantal weken verschillende modulen ontwikkeld, waarbij wordt gewerkt met ontwikkelstappen. Bij deze ontwikkelteams begeleiden we de ontwikkelaars bij het ontwerp van het onderwijs en om daarbij optimaal gebruik te maken van een combinatie van face to face onderwijs en online onderwijs.

achievement-3658088_1920.jpg

Naast ons werk binnen de academies, zijn we betrokken bij verschillende projecten rondom ICT & Onderwijs. Deze projecten kunnen voortkomen uit Saxion beleid en aanknopingspunten vanuit academie jaarplannen, maar ook vanuit externe projecten, zoals bij SURF.

Een van de zaken waar we nu rekening mee moeten houden als instructional designers is de AVG-regelgeving. Binnen Saxion worden namelijk veel verschillende applicaties gebruikt, maar het gebruik moet voldoen aan bepaalde veiligheids- en privacy eisen. De vraag die we ons daarbij moeten stellen is: hoe worden gegevens van studenten en medewerkers verwerkt? Als instructional designers spelen we daarin een rol door deze vraag te stellen en waar nodig door te spelen naar ons team informatievoorziening, waar de expertise op dit gebied belegd is.

Tot zo ver een inkijkje in het werk van een instructional designer. Tijdens het BIO-overleg hebben we de successen en de valkuilen besproken van ons werk met ICT&O collega's van andere hogescholen. Het was erg interessant en nuttig om de werkzaamheden rondom ICT & Onderwijs te bespreken en te kijken waar je van elkaar kunt leren op dit gebied!

Foto Leonie van Vossen

Leonie van Vossen

TLC - Onderwijskundig Adviseur AGZ - Expertise: Toetsing en Docentprofessionalisering