Roofclix

Onderzoeksopdracht voor Sustainable Durable Systems voltooid

Sustainable Durable Systems timmert al enige jaren aan de weg met de door haar aangeboden Roofclix®. Dit is een modulair systeem voor op platdakconstructies voor nieuwe en bestaande gebouwen om te komen tot een zogenaamd dubbeldak-constructie, waardoor met name in bestaande gebouwen de binnentemperatuur in de zomer- en winterdag behaaglijker blijft. Dit product kan zich meer en meer verheugen op een bredere belangstelling om bewoners en werknemers een beter binnenklimaat te bieden bij een lager energiegebruik dan bij conventionele platdakconstructies.

Om het adoptiepotentieel van energietechnieken en –maatregelen in het algemeen, en dus ook van Roofclix®, verder te vergroten is het, conform het raamwerk van Entrop (2013), wenselijk om aan te sluiten bij datgeen dat gebruikelijk is aan productinformatie en -specificaties in de bouwsector. De verschillende partijen betrokken bij bouwprojecten, waarin Roofclix® haar waarde kan laten gelden, hebben behoefte aan specifieke informatie. Met betrekking tot Roofclix® ontbreekt nog een deel van deze informatie. Het lectoraat Duurzame Leefomgeving van Saxion heeft geholpen om deze informatie op de juiste wijze beschikbaar te maken.

De doelstelling van het project was om aan Sustainable Durable Systems informatie over Roofclix® op een zodanige manier aan te reiken, zodat opdrachtgevers, architecten en aannemers het product gemakkelijker kunnen opnemen in het ontwerp- en uitvoeringsproces. Deze doelstelling is in drie stappen bereikt. Er is namelijk bestekinformatie opgesteld, er zijn tekeningen gemaakt en aanknopingspunten voor de impact op de energieprestatie conform de Nederlandse Technische Afspraak (NTA) 8800 Energieprestatie Gebouwen – Bepalingsmethode (als opvolger van de NEN 7120) zijn geïnventariseerd. De bestekinformatie en de tekeningen zullen via de website van Roofclix® beschikbaar worden gemaakt. Het lectoraat Duurzame Leefomgeving en Sustainable Durable Systems zullen de ontwikkelingen qua Bijna-Energie-Neutrale-Gebouwen (BENG) blijven volgen en zien Roofclix® als een maatregel om tot BENG te komen.