Robbin
Ondernemerschap

'We willen de bouwsector blijven veranderen en verbeteren'

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Het was begin 2013 toen Robbin Breukink samen met zijn toenmalige studie- en huisgenoot Herwin Voortman besloot om te beginnen met BIM4ALL. Hiermee helpen de voormalig finalisten van de Saxion Ondernemers Award de bouwsector met het slimmer en sneller ontwerpen van bouwwerken.

Hoi Robbin, waar staat BIM4ALL precies voor?

“BIM staat voor Bouw Informatie Modellering. Het is een werkmethodiek waarbij eerst op de computer wordt gebouwd op basis van intelligente 3D-modellen. Op deze manier kunnen simulaties en analyses van het echte bouwproces al in een vroeg stadium worden gemaakt. Daarnaast is het 3D BIM-model een communicatiemiddel, waarbij je vooraf de modellen kunt controleren op bouwfouten en of alle data op de juiste manier in de 3D BIM-modellen aanwezig is.”

Wat is precies het doel van jullie onderneming?

“Het uiteindelijke doel is om zo slimmer, sneller en beter bouwwerken te ontwerpen, realiseren en beheren. Inmiddels werken Herwin en ik vanuit de Brevo Group en hebben wij vier werkmaatschappijen die allemaal op hun eigen manier hun steentje bijdragen om de bouwsector te blijven veranderen en verbeteren. Want dat is wat we elke dag weer willen.”

Hoe is het allemaal begonnen?

“Nadat ik in 2012 de opleiding Bouwkunde had afgerond, moest ik nog een minor volgen. Ik heb er toen voor gekozen om de minor ‘Onderneem je eigen zaak’ te volgen. Daar heb ik het plan voor BIM4ALL geschreven. Door veel in gesprek te gaan met ondernemers heb ik mijn plan elke keer verbeterd en zo geschreven dat dit plan direct aansloot bij de markt. Ik werd er erg enthousiast van en op een avond heb ik met Herwin het plan besproken en hebben we samen besloten voor ons zelf te beginnen. Dat begin was begin 2013."

Robbin Breukink, voormalig Bouwkunde-student en oprichter van BIM4ALL

Waarom past dit zo goed bij jullie?

“Het is een combinatie van Bouwkunde en ICT, dat spreekt ons enorm aan. Daarnaast zijn wij er altijd naar op zoek om dingen slimmer te doen. Innovaties volgen elkaar in hoog tempo op en dat zorgt ervoor dat wij telkens opnieuw geprikkeld worden om het morgen nog weer beter te doen. Ook vinden wij het werken met mensen erg leuk. Door het verzorgen van trainingen en implementaties delen wij onze kennis en zorgen wij ervoor dat ons gedachtegoed internationaal wordt uitgedragen.”

Wat is verder jullie ambitie met het bedrijf?

“We zijn erg ambitieus. We hebben onze eerste overname al gedaan en hebben in Rijssen net een nieuw kantoor geopend. Door autonome groei en overnames willen wij eerst nog meer nationaal en later ook internationaal doorgroeien en elke dag het gevoel hebben dat wij de bouwsector daadwerkelijk aan het veranderen en verbeteren zijn.”

Wilde je altijd al ondernemen?

"Ondernemen is altijd al een passie van mij geweest, maar tijdens mijn studie werd ik niet in het ondernemerschap gestimuleerd. Bij de minor was de opdracht om een ondernemingsplan te maken. Toen ben ik mij pas echt gaan richten op het ondernemerschap en gelijk na mijn opleiding hebben wij de stap gezet om voor ons zelf te beginnen."

Wat is je het meest bijgebleven van de Saxion Ondernemers Award?

“De bootcamp was mooi, maar de finale was natuurlijk het allerleukst. Het was erg tof om verschillende interviews te mogen geven en mijn verhaal aan het publiek te mogen pitchen.”

Vind je het niet jammer dat je destijds niet gewonnen hebt?

“Ja en nee. Ja, omdat ik altijd graag wil winnen en nee, omdat ik heel veel mensen heb leren kennen en veel dingen heb geleerd waar ik elke dag nog wat aan heb.”

Heb je nog inspirerende tips voor andere Saxionners met eenzelfde droom?

"Geloof in jezelf, in je plan en verzamel mensen om je heen die in jou geloven. Zowel zakelijk als privé. Wees altijd oprecht en eerlijk. Durf dat wat je niet weet te vragen aan anderen, dan willen mensen je dat graag leren. Maar bovenal: ga het gewoon doen!"

Header Ondernemersaward 2019.jpg

Reserveer nu je ticket!

Benieuwd welke finalist er dit jaar vandoor gaat met het prijzenpakket t.w.v. €10.000? Reserveer nu je ticket en maak het live mee!

Woensdagavond 5 juni staat het Wilminktheater in Enschede in het teken van de Saxion Ondernemers Award 2019. Elf finalisten strijden tijdens deze jubileumeditie om de titel: 'Ondernemer van Saxion van het jaar 2019'.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.