opheldering over Libra.jpg

Opheldering over Libra

Leestijd Minuten

De cryptomunt Libra wordt volgend jaar geïntroduceerd door verschillende partijen waaronder Facebook, Visa, Über en Spotify. Hiermee krijgen pakweg 2,5 mrd mensen toegang tot een manier om via internet geld aan elkaar te sturen. Bijvoorbeeld omdat je werkt in het ene land, en geld over wilt sturen naar je familie in je thuisland. Omdat je muziek wilt kopen, een social media post wilt 'liken' of om een autorit te betalen. De waarde van de Libra coin wordt bepaald door een mandje van internationale valuta zoals de CNY, EUR en USD.

Zonder het te weten gebruiken deze mensen hiermee voor het eerst ook de blockchain; een software systeem om goedkoop, veilig en snel digitale transacties te verrichten.

Blockchain heeft juist de potentie zonder tussenkomst van tussenpersonen als Facebook en Spotify te werken. In dit geval echter rollen juist deze partijen Libra uit, echter wel zonder dat hierbij banken zijn betrokken. Banken worden daarmee buitenspel gezet.

De Libra Association wil de Libra op termijn decentraliseren. De vraag is in hoeverre ze dit zullen doen. Voor de komende jaren echter blijft het een 'permissioned' systeem wat in ieder geval betekent dat;

• de data die ze verzamelen bij de introducerende partijen ligt
  • dat deze partijen transacties potentieel tegen kunnen houden
  • dat ze door nationale overheden kunnen, vaak zullen, worden gedwongen bij te houden wie wie is, hoewel ze juist in minder goed gereguleerde landen mensen zonder bankrekening de kans geven om een bankrekening te krijgen. En daarmee wellicht microkrediet en kansen om hun bedrijf te laten groeien.

Wat gaat Facebook met de data doen? Welke applicaties ('dApps') zullen de partijen gaan bouwen op deze blockchain? Wat gaan centrale overheden doen met hun regulering en 'fiat currency' zoals de EUR, CNY en USD? Welke kansen biedt dit 'Internet of Value' aan consumenten, wellicht geheel nieuwe diensten zoals die bij het ontstaan van internet ook opkwamen.

Allemaal duidelijk is het nog niet, de tijd zal dat uit moeten wijzen. Maar spannend is het wel.