pizza-oven-2537308_1920.jpg
Organisatie

Pizzasessie XXL

Leestijd Minuten

Dinsdag 21 mei was het dan zover, de voor mij eerste keer dat ik deelnam aan de Pizzasessie XXL van IV-experts. Ofwel een netwerkdag met interessante sessies en sprekers rondom het onderwerp informatievoorziening (IV). Een dag die, zoals de naam al doet vermoeden, werd afgesloten met vers gebakken pizza’s. Het geheel speelde zich af in de Burgers Zoo in Arnhem. Een voor velen bekende locatie, die ook voor zakelijke bijeenkomsten erg geschikt blijkt te zijn.

Na het woord van welkom mocht ik aansluiten bij de breakout sessie; The Bookstore. Een actieve game over een boekwinkel die gaat digitaliseren. Met zo’n twintig andere spelers moesten wij de boekwinkel helpen om winst te gaan maken door digitalisering. Een complexe game, wellicht iets te complex ook gezien de tijd die ervoor stond, maar daardoor zeker interessant. Zo kwamen de ‘standaard’ kwetsbaarheden in de informatievoorzieningsprocessen al snel naar voren: onduidelijke communicatie tussen business en techniek, veranderende wensen, tussentijdse incidenten, onduidelijkheid over rollen, een complexe ICT. Belangrijke les; ook al is de context anders het speelveld van IV kent overal gelijke uitdagingen en leer daar op de juiste manier mee om gaan!

Mijn collega Erwin heeft een andere breakout gevolgd, namelijk de Mondriaan-game. Hierbij was het de bedoeling dat je ervaart hoe het is om met een grote groep samen te werken. Door middel van zelforganisatie. De groep moest binnen een periode van drie kwartier een groot schilderij  in de stijl van Mondriaan te maken. Dit schilderij moet aan een aantal criteria voldoen. Bijvoorbeeld de kleurenvakken (geel, wit, blauw en rood) mogen niet aan elkaar grenzen en lijnen eindigen altijd op een andere lijn. Wanneer je hieraan voldoet krijg je punten. Hoe groter het schilderij des te meer punten je krijgt. De totale groep werd onderverdeeld in subgroepen die elk een bepaald onderdeel van het schilderij voor haar rekening nam. Elke subgroep vaardigt een Product Owner af (Scrum). De Product Owners stemmen gezamenlijk af hoe het schilderij er op hoofdlijnen uit moet zien. Verder organiseert het team het zelf. Het is interessant om te zien wat de aanpak van iedere groep is en hoe de communicatie verloopt. Een leuke en leerzame kennismaking met het Agile Framework.

Het middag programma bestond uit 3 lezingen, een forumdiscussie en afsluitend een Surprise Guest. In de eerste lezing werden we door Stefan van der Weide, manager Permits, Data & Analytics bij de Royal Schiphol Group Nederland meegenomen in de uitdagingen van IV bij Schiphol. Voor wie denkt dat het bij Saxion ingewikkeld is; daar was het nog een stuk complexer. Een interessante lezing met veel voorbeelden! Bijvoorbeeld dat wat bij het grote publiek bekend staat als de stroomstoring rondom Schiphol van 29 april 2018. Dit blijkt toch net even iets anders te zijn geweest dan de media meldt. Ook bij Schiphol worden dus fouten gemaakt. De impact daarvan is echter vele malen groter dan bij de meeste andere bedrijven.

De tweede spreker was Sirona Wit, teamlead consultants bij IV-experts.com, maar bij velen binnen Saxion nog bekend als voormalig teamleider Functioneel Beheer SCI bij Saxion. Haar verhaal ging in op de veranderende rol van IV onder het mom van; Goed verhaal, maar bij ons…. Veel heel herkenbare voorbeelden, je zou bijna denken dat ze Saxion kent! Al met al een leuk en enthousiast verhaal dat echt gespitst was op het vakgebied rondom IV. Strekking van het verhaal was de veranderende rol die wij als spelers in de IV moeten pakken om juist die verandering te weeg te brengen die we allemaal zo ambiëren; gehoord worden binnen de organisatie en een belangrijke speler zijn in het spel tussen business en IT om daarmee de informatievoorziening naar een hoger niveau te trekken.

De derde spreker was Rik Maes, Hoogleraar informatiemanagement en een bekend gezicht in IV land. Ook in zijn verhaal was de essentie dat er een mentale verandering moet plaatsvinden voordat er een echte digitale transformatie gerealiseerd kan worden. We moeten niet van meer naar beter naar best, maar juist naar ‘anders’. Door meer van het zelfde te doen wordt het niet beter. IV moet in de genen gaan zitten, er moet meer focus komen op de strategische en tactische aspecten. Niet kijken naar de klant, maar naar de mens, want een klant is meer dan alleen maar klant en zo ook niet kijken naar ICT maar naar informatie. De wereld veranderd, het speelveld van IV veranderd, maar alleen de spelers in de IV kunnen deze verandering ook daadwerkelijk tot een succes maken binnen de organisatie.

Wat volgde was de forum discussie waar nog wat vragen werden gesteld aan de sprekers. Gelijk daarop volgde een optreden van een drietal acteurs/jongleurs dat op een enorm creatieve manier een verhaal rondom IV wist te koppelen aan een steeds wisselende act. De act begon op basis van transparantie, ofwel de ouderwetse sheets met projector en eindigde in een hoogtepunt met een enorm knappe jongleer act. Een creatief, pakkend en enorm herkenbaar vermaak waarvan een zaal vol met zo’n 400 toeschouwers heeft genoten. We hebben wat filmpjes gemaakt, dus voor wie wil meegenieten, ga je gang!

IMG_5769.JPG

Cynthia Doeschot

Team IMO - Business Information Manager - Onderwijsdomein Sociaal

Gerelateerde artikelen

Microfoon - bron: florantevaldez, Pixabay Organisatie

Ervaringen met podcasts in het onderwijs

20 oktober 2023
Ontwikkeltools.jpg Organisatie

Tools en methodiek voor het ontwerpen en ontwikkelen van onderwijs

21 juni 2023
Blendy lancering afbeelding.jpeg Organisatie

Lancering nieuwe versie van Blendy: dé website voor interactieve werkvormen