Saxion brengt werkgeluk op Kennisfestival in Deventer

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Vaker dingen doen waardoor je vergeet je telefoon te checken en dat vonkje meenemen naar de werkvloer: dat is wat Mirjam Spitholt donderdagmiddag op ‘Het grootste Kennisfestival van Nederland’ omschreef als een belangrijke sleutel tot werkgeluk. Met de inspirerende sessie van de docent Gelukskunde én een eigen plein was Saxion goed vertegenwoordigd op het festival in Deventer.

Tijdens het Kennisfestival op het Havenkwartier spraken enkele bekende namen als Özcan Akyol, Charles Groenhuijsen, Dolf Jansen en Hans van Breukelen, maar een van de grootste publiekstrekkers was misschien wel Saxion-docent Mirjam Spitholt. Waar ze de studenten doorgaans het vak Gelukskunde onderwijst, gaf ze donderdagmiddag de bezoekers van het kennisfestival een college werkgeluk. En met succes: de tent puilde tien minuten voor aanvang van haar sessie al uit van de mensen en laatkomers dienden zelfs in de gangpaden op de grond te gaan zitten.

In sneltreinvaart gaf Spitholt verschillende adviezen hoe men meer geluk op de werkvloer kan vinden: laat je innerlijke wijsheid het winnen van je ego, zeg geen ‘ja, maar’ maar ‘ja, en’, doe in je vrije tijd dingen die je laten vergeten je telefoon te checken en neem dat vonkje en die vreugde mee naar de werkvloer. Met de nodige grappen en haar Twentse accent kreeg ze de lachers menig keer op haar hand, om uiteindelijk te eindigen met een simpele, maar serieuze boodschap: “Relax, uiteindelijk heb je niks onder controle. Wees gewoon gelukkig.”

(tekst gaat verder onder de foto's)

Anneke Velthuis, organisator van het Saxion-plein

Saxion-plein

Op het Saxion-plein konden bezoekers door loopbandbegeleiding (op de loopband), handlezingen en (letterlijk) een blik te werpen op de toekomst in gesprek gaan met mensen van Saxion Parttime School over de mogelijkheden om hun geluk op de werkvloer te vergroten. “Je merkt dat het thema werkgeluk hot is,” vertelt Anneke Velthuis, die verantwoordelijk is voor de organisatie van het Saxion-plein. “Dat zag je aan de overvolle sessie van Mirjam, maar ook aan de mensen die bewust naar ons plein komen omdat ze in het programmaboekje hebben gelezen dat wij het over werkdruk en werkgeluk gaan hebben. Ze willen er graag achter komen: hoe ga ik er zelf mee om?”

Uiteindelijk werden tal van bezoekers van passend loopbaanadvies voorzien. “Je ziet dat het mensen triggert: ze willen iets, ze willen meer, maar ze weten niet precies wat. Er is bij Saxion enorm veel mogelijk op het gebied van scholing. Als mensen iets willen, kunnen wij ze daarbij helpen door mee te denken en flexibel te zijn. Verschillende bezoekers zijn hier vandaag na gaan denken over wat nou echt geluk is op de werkvloer. En dat is precies wat we wilden.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.