Toneelstuk armoede

'We willen armoede in een ander daglicht zetten'

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Hoe maak je mensen bewust van armoede en de vooroordelen daarover? Juist, je laat het gewoon zien. Een groep studenten van het Honours Programme heeft een toneelstuk gemaakt over hoe armoede mensenlevens kan beïnvloeden.

Studenten Denise Eggengoor (Toegepaste Psychologie), Anna Rootmensen (Verpleegkunde), Kimberly van Dijk, Nadia Borrias, Niecol Heijdens en Rosemarie Gideonse (allen Social Work) volgen het Honours Programme ‘Health Care & Social Work’ en wilden graag iets doen met het thema armoede. “De ouders van een meisje uit onze groep leven onder de armoedegrens,” legt Nadia uit. “Haar moeder heeft ook haar verhaal gedaan, zodat we op persoonlijke wijze inzicht kregen in het onderwerp."

Vooroordelen

Uiteindelijk kiezen de studenten ervoor om een theaterstuk te gaan produceren. “We wilden armoede in een ander daglicht zetten,” legt Nadia uit. “Er bestaan veel vooroordelen en veel mensen denken dat men er zelf voor verantwoordelijk is of er zelf voor kiest. We willen laten zien dat sommige mensen in deze kapitalistische samenleving vol regeltjes soms geen keuze hebben om een andere weg in te slaan.”

Het is heel leuk en mooi om te doen. Het zou mooi zijn als we mensen anders kunnen laten kijken naar armoede, zodat de vooroordelen verdwijnen.

Nadia Borrias, Honours Programme-Student

Geld inzamelen

Ze huren een regisseur in en organiseren een auditie. Uiteindelijk bestaat de toneelgroep uit een mix van studenten, waaronder Nadia zelf, acteurs en mensen die zelf met armoede te maken hebben. “De toneelgroep en de regisseur hebben vervolgens het stuk bedacht en de studenten hebben alle zaken eromheen geregeld, zoals locaties om te repeteren, posters maken en geld inzamelen. Dat geld gebruiken we dan weer om bijvoorbeeld locaties te huren."

Voorstellingen

De eerste twee voorstellingen zijn al geweest en de reacties waren lovend. Vrijdag 21 juni vindt om 19.00 uur het derde toneelstuk plaats in het Ontmoetingspark in Rigtersbleek en op 13 september volgt er nog een vierde editie. Doneren kan bovendien nog steeds. “Het is heel leuk en mooi om te doen,” sluit Nadia af. “Het zou mooi zijn als we mensen anders kunnen laten kijken naar armoede, zodat de vooroordelen verdwijnen.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.