HOI 2019 Deventer

Kersverse Saxion-studenten geven Deventer kleur op eerste HOI-dag

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

In Deventer waren ze woensdag door de hele stad te vinden: studenten in gekleurde shirtjes. En als ze dan dansend en zingend eindigen op de parkeerplaats van Saxion kan dat maar één ding betekenen: de #HOI19 is begonnen!

“Wat fantastisch dat jullie er zijn. Welkom!” Het waren eind van de middag de eerste woorden van Ineke van Oldeniel, vice-voorziter van het College van Bestuur van Saxion, die met luid applaus en gejuich werden ontvangen door de massaal aanwezige studenten. De HOI in Deventer kent dit jaar met duizend studenten een recordaantal deelnemers. Tijdens de speech hadden zij er echter al een hele dag opzitten.

Tassen

Want wie woensdagochtend rond kwart over tien een blik wierp op het pad tussen NS-station Deventer en Saxion, zag daar een stortvloed aan plastic tassen, backpacks, sporttassen en rugzakken, met daartussenin de studenten die zich langzaamaan richting het Saxion-gebouw bewogen. Nauwelijks wetende wat hen de komende twee dagen allemaal te wachten staat en druk speculerend over de samenstelling van hun groepje.

Mensen leren kennen

Nieuwe mensen leren kennen is namelijk reden nummer één waarom de studenten meedoen aan de introductie. Ook voor Ninon Slettenhaar, aankomend Tourism Management-student. “En ik zit gelukkig bij leuke mensen in de groep,” vertelt ze aan het eind van de ochtend. “Maar helaas niet van mijn eigen klas. Dat is wel jammer.” Ze blijft bij haar schoonzusje slapen en heeft dus geen slaapspullen hoeven meeslepen. “Maar ik ga wel mee stappen,” vertelt ze met een veelbelovende glimlach. “En dat wordt zeker een latertje.”

Vorig jaar heb ik niet meegedaan en achteraf baalde ik daarvan, want ik hoorde dat het leuk was en iedereen van mijn klas kende elkaar vervolgens al, behalve ik.

Kirsten Steggink, student Facility Management

Zonnebril

Chemie-student Rob Wolf deed vorig jaar ook al mee, destijds als student Toegepaste Psychologie. “En toen was het heel leuk. Je merkt tijdens deze dagen aan wie je wat hebt voor de rest van je studie.” Toch is dat niet het enige dat hij eraan overhield. “Ik heb ook een zonnebril gekregen. Die draag ik nog steeds.” Naast hem staat studiegenoot Olaf Vriezekolk. Zijn neef en nicht deden al eens mee aan de HOI. “En zij vertelden me dat ik écht mee moest doen. Waar ik het meest naar uitkijk? Gewoon, gezellig bier drinken natuurlijk.”

Activiteiten

Maar voordat er bier werd gedronken, stonden er nog tal van activiteiten te wachten op Olaf en zijn medestudenten. Zo pimpten ze hun HOI-shirt in de centrale hal, deden ze op het Saxion-plein aan klimmen en wipe out, kregen ze een cocktailworkshop bij Fooddock, was er in de binnenstad karaoke, een neonparty en een silent disco, konden ze aan de overkant van de IJssel onder meer bowlen en lasergamen en proefden ze bij DAVO, jawel, enkele heerlijke biertjes. Zo leerden ze elkaar én elk hoekje van Deventer kennen.

“Work hard, play hard”

Toen ze terugkwamen bij Saxion stonden de inmiddels ontstoken barbecues al te wachten en richtten burgemeester Ron König van Deventer en de eerdergenoemde Ineke van Oldeniel nog enkele woorden tot de hongerige studenten. Zo adviseerde Van Oldeniel de internationale en Nederlandse studenten om zich vooral te mixen, zodat er misschien wel vriendschappen voor het leven worden gesloten. Haar laatste advies werd echter het meest enthousiast ontvangen: “Work hard, play hard.”

Feesten

Of ze die eerste twee woorden hebben begrepen, kunnen de studenten de komende vier jaar laten zien, maar met dat ‘play hard’ zit het duidelijk wel goed, bleek de rest van de avond. Het is dat er geen auto’s stonden op de parkeerplaats van Saxion, anders waren ze spontaan uit de parkeervakken getrild. De zusjes Kirsten en Chanel Steggink, beiden Facility Management-student, waren blij dat het feesten was begonnen. “Dan gaan mensen drinken en worden ze losser. Ja, dat geldt ook voor ons.” Kirsten had vorig jaar al met de HOI mee kunnen doen. “Maar dat heb ik niet gedaan en achteraf baalde ik daarvan, want ik hoorde dat het leuk was en iedereen van mijn klas kende elkaar vervolgens al, behalve ik.”

Kleur

En dat is precies wat de HOI-studenten willen voorkomen. Met hun deelname hopen ze kleur te geven aan hun studiejaren bij Saxion, net zoals ze woensdag kleur gaven aan de stad. Maar gezien het wilde feest op het parkeerterrein, dat later werd voortgezet in de stad, zullen er donderdagochtend ongetwijfeld wat bleke gezichten rondlopen in Deventer.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.