Studentenleven

Saxion-broers ontwikkelen virtuele bedrijfsbezoeken voor scholieren

Basis- en middelbare schoolleerlingen die in één ochtend liefst tien bedrijven ‘bezoeken’: (oud-)Saxion-studenten Sander en Menno Kamphuis maken het in samenwerking met TechYourFuture mogelijk met hun bedrijf MOOVD. Ze ontwikkelden virtual reality-software die uiteindelijk moet helpen het tekort aan technisch geschoold personeel in de regio terug te dringen.

Hoi Menno, wat houdt die virtual reality-ervaring precies in?

“We hebben een try-out gedaan met Trioliet, een bedrijf dat voertechnieken ontwikkelt voor veehouders. Leerlingen kunnen een virtueel bezoek aan dit bedrijf ervaren van twee, drie minuten. Ze lopen door de fabriekshal, het kantoor en de opslag en zien het hele productieproces, maar ook hoe de producten uiteindelijk bij de boeren in werking treden. Ze zien echt alle facetten. Door middel van een voice over wordt het hele bedrijfsproces uitgelegd. Leerlingen krijgen echt een goede eerste indruk van het bedrijf.”

Waarom is dit zo handig?

“Normaal gesproken kunnen scholen op een dag slechts één bedrijfsbezoek doen en van de vijftig leerlingen vinden dan misschien twee of drie het bedrijf interessant. Daar gaat dus veel tijd in zitten. Wij halen de bedrijven naar de klas, waardoor de leerlingen in korte tijd wel tien bedrijfsbezoeken kunnen doen. Binnen enkele minuten krijgen ze een eerste indruk van een bedrijf en kunnen ze aangeven: hier wil ik meer van weten. Ze kunnen dan een top drie maken van hun favoriete bedrijven en vervolgens kunnen de scholen gerichte bedrijfsbezoeken plannen.”

Kinderen hebben tegenwoordig geen beeld meer van wat een technisch bedrijf is. Bij hen heerst het beeld dat technische bedrijven alleen maar zagen of auto’s repareren.

Menno Kamphuis, oud-Saxion-student

Waarom is het eigenlijk zo nodig?

TechYourFuture (expertisecentrum techniekonderwijs van o.a. Saxion, red.) heeft vanuit Saxion de opdracht gekregen om het tekort aan technisch personeel in de regio te tackelen. Daarvoor kwamen ze onder meer bij mij en mijn broertje terecht. Samen met hem heb ik tijdens mijn opleiding Facility Management dit bedrijf opgezet. Kinderen hebben tegenwoordig geen beeld meer van wat een technisch bedrijf is. Bij hen heerst het beeld dat technische bedrijven alleen maar zagen of auto’s repareren, maar tegenwoordig heb je ook veel softwarebedrijven of bedrijven die technieken ontwikkelen voor ziekenhuizen. Met MOOVD zijn we eigenlijk ook een technisch bedrijf.”

Hoe vind je het dat jullie dit samen met Saxion en TechYourFuture mogen ontwikkelen?

“Het is hartstikke gaaf dat we betrokken worden bij dit proces. Ik ben natuurlijk oud-Saxion-student en mijn broertje studeert momenteel Ondernemerschap & Retail Management. Op die manier hebben we nog een connectie met Saxion en het is fijn om te merken dat ze ons niet vergeten zijn. Voorheen werd virtual reality vooral gebruikt in de entertainment, maar wij hebben bijvoorbeeld ook de omslag gemaakt naar zorg. Zo hebben we software ontwikkeld die helpt tegen pesten, presentatieangst en post-traumatisch stresssyndroom. Mensen kunnen bijvoorbeeld hun trauma herbeleven. Dat is heftig, maar heel goed voor de verwerking.”

Hoe gaan jullie nu verder?

“We zijn momenteel dus bezig met een pilot en dat gaat heel goed. Verder gaan we nog op zoek naar meer bedrijven die mee willen doen, zodat we in september of oktober echt kunnen gaan beginnen met dit project.”