Emma
Studentenleven

Afstudeerprijs-winnares Emma genomineerd voor ECIO Frank Award

Saxion-alumnus Emma Hoogenraad is door het Expertisecentrum inclusief onderwijs (ECIO) genomineerd voor de allereerste ECIO Frank Award. Ze won afgelopen zomer de Saxion Afstudeerprijs met haar onderzoek naar stigmatisering rond psychische aandoeningen en besteedt ook met haar eigen Youtube-kanaal aandacht aan dit onderwerp.

“Mensen hebben vaak negatieve vooroordelen over mensen met psychische aandoeningen en daar heb ik met video’s een oplossing voor bedacht,” sprak Emma nadat ze de afstudeerprijs in ontvangst had genomen. Ze zag om zich heen dat er veel negatieve vooroordelen bestaan over psychische aandoeningen en ontwikkelde tijdens haar afstuderen video’s die negatieve vooroordelen kunnen verminderen.

Youtube-kanaal Space of Stories

Daarnaast heeft Emma haar eigen Youtube-kanaal: Space of Stories. Ook hiermee besteedt ze aandacht aan mensen met een aandoening en de vooroordelen waar zij mee te maken hebben. Hiermee hoopt ze meer empathie te creëren en jongeren dichter bij elkaar te brengen.

Inspanning erkennen en waarderen

Met de ECIO Frank Award wil het ECIO de extra inspanning erkennen en waarderen die studenten met een extra ondersteuningsbehoefte (studenten+) dagelijks leveren. In het bijzonder wanneer deze studenten zich inzetten voor hun medestudenten of een directe bijdrage leveren aan de inclusiviteit op hun hogeschool of universiteit. Emma valt echter niet onder de categorie studenten+. “Ik ben op twee manieren een uitzondering: ik ben namelijk al afgestudeerd én heb geen handicap. Toch vonden ze mijn onderzoek blijkbaar waardevol genoeg om genomineerd te worden. Heel tof!”

Geldbedrag om initiatieven te stimuleren

Voor de award is nog één andere hbo-student genomineerd. Op maandag 2 december 2019 kiest het ECIO een winnaar, die tot student+ van het jaar wordt gekroond. Ook voor wo-studenten wordt er een award uitgereikt. De winnaars ontvangen een geldbedrag dat bedoeld is om hun initiatieven of ideeën te stimuleren, zodat inclusief onderwijs op hun eigen onderwijsinstelling verder wordt vergroot.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.