workplace-1245776_1920.jpg
Organisatie

SURF Onderwijsdagen - De digitale transformatie van de arbeidsmarkt en de impact op het hoger onderwijs

Leestijd Minuten

Op de eerste dag van de SURF Onderwijsdagen mocht ik, Lonneke Brands, samen met Franz Barkhuijsen van de Hanzehogeschool Groningen, een sessie verzorgen over onze zone ‘Aansluiting arbeidsmarkt verbeteren' (waarvan Saxion aanvoerder is), van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. Lees hieronder waar de sessie over ging.

Geen vakgebied of beroep ontkomt eraan, digitalisering heeft een grote impact op de inhoud en de uitvoering daarvan. Deze digitale transformatie vraagt om een slagvaardige reactie van het hoger onderwijs. Samenwerking tussen arbeidsmarkt, onderwijs en onderzoeksgroepen van universiteiten en hogescholen is van vitaal belang voor een toekomstbestendige aansluiting op de arbeidsmarkt van hoogopgeleide professionals. Het team ‘Aansluiting arbeidsmarkt verbeteren’ neemt de uitdaging aan om het hoger onderwijs snel en goed toe te rusten voor de digitale transformatie op de arbeidsmarkt.

In deze sessie werd toegelicht wat onze stip op de horizon is, waar wij mee bezig zijn en wat wij tot nu toe hebben gerealiseerd. Tevens zijn we in discussie gegaan over hoe de aansluiting op de arbeidsmarkt verbeterd kan worden en of deelnemers het wel of niet eens waren met de voorspelde veranderingen op de arbeidsmarkt. Zo gingen deelnemers bijvoorbeeld in discussie over de stelling: “Het onderwijs moet zijn oren niet zo laten hangen naar de arbeidsmarkt” en “De huidige opleidingsprofielen sluiten niet meer aan op het werken in de toekomst”. Het was een geslaagde sessie met deelnemers uit veel verschillende werkvelden, zoals ICT-opleidingscoördinatoren en arbeidsbemiddelaars, waardoor een levendige discussie ontstond. Op naar de Onderwijsdagen van volgend jaar!

SURF arbeidsmarkt1.png
Lonneke Brands Saxion Oss Deventer13720.jpg

Lonneke Brands

TLC - Onderwijskundig Adviseur - Expertise: NPuls, Human capital, Digitale competenties, Leeromgevingen op het snijvlak van onderwijs en praktijk