Finaledag Tech Your School
Corporate

Finaledagen Tech Your School bij Saxion Enschede

Leestijd Minuten

Vrijdag 6, dinsdag 10 en donderdag 12 december zijn de finales van Tech Your School bij hogeschool Saxion in Enschede. Ruim 120 regionale 3 havo en 3 vwo leerlingen strijden met elkaar om wie de beste oplossing heeft voor een zelf gekozen uitdaging of probleem binnen hun school.

Hoe ziet een finale eruit?

Het fietsenhok is een chaos of de aula kan wel een opknapbeurt gebruiken. De afgelopen maanden werkten in totaal 900 leerlingen aan een opdracht voor hun school. Per school werden teams geselecteerd die mogen deelnemen aan het hoogtepunt van Tech Your School - de finaledagen bij Saxion. Tijdens een finale bereiden de leerlingen hun pitch voor, bezoeken ze de technische labs binnen Saxion en breken ze hun brein tijdens de techniek-quiz. Als afsluiting pitchen zij hun idee aan een jury. Het winnende team ontvangt een trofee, gemaakt door studenten van de opleiding Industrieel Product Ontwerpen.

Eerste finaledag groot succes

Dinsdag 3 december was de eerste finaledag van Tech Your School. Het winnende team kwam van het Twents Carmel College uit Oldenzaal. Zij wonnen met hun oplossing ‘Het fruitmandje’. Ze waren namelijk van mening dat er op hun school te weinig gezond eten wordt aangeboden in de kantine. Hun oplossing richt zich op het bouwen van een kas, waarin zij zelf gezonde producten gaan verbouwen. “Tijdens de uitwerking en pitch werd duidelijk dat de leerlingen aan alles hebben gedacht: haalbaarheid, financiën en verdere aspecten zoals wat er nodig is om deze kas te bouwen.”, aldus de jury. Volgende week heeft deze groep leerlingen een gesprek met de schoolleiding om gezamenlijk de vervolgstappen te bespreken.

Over Tech Your School

Tijdens Tech Your School staan uitdagingen of problemen binnen de school centraal. Ruim 900 leerlingen uit 3 havo en 3 vwo van 8 middelbare scholen uit de regio, worden uitgedaagd om hier een oplossing voor te bedenken. De oplossingen kunnen vanuit de vier verschillende keuzeprofielen worden bekeken (C&M, E&M, N&G en N&T) en zo staat bij Tech Your School ook de profielkeuze centraal. De teams met de beste ideeën worden geselecteerd om deel te nemen aan één van de finales. De organisatie van Tech Your School is in handen van Programma Bètatechniek van Saxion.