Heracles voetbal

Studententeam werkt aan opdracht stadion Go Ahead Eagles

Dennis Moekotte
Dennis Moekotte Leestijd Minuten

Een team van Saxion-studenten heeft gewerkt aan een project voor Go Ahead Eagles, waarbij uitbreiding en het verduurzamen van het stadion voorop stonden.

Go Ahead Eagles heeft als thuisbasis de Adelaarshorst in Deventer. Dit voetbalstadion ligt midden in een woonwijk. In 2015 zijn de hoofdtribune en de tribune aan één korte zijde verbouwd. De tribunes aan de twee andere zijden moeten nog volgen. Deze voorziene bouwkundige aanpassingen en gezien de inrichting en ligging van het terrein, vormen kansen om ambities qua duurzaamheid een invulling te gaan geven. Hier kwam Saxion in beeld om op basis van onderzoek door studenten nieuwe ontwerpen voor de Adelaarshorst aan te reiken.

Smart Solutions Semester

Van september 2019 tot februari 2020 is een Saxion Smart Solution Semester (3S) studententeam aan de slag geweest onder begeleiding van het lectoraat Duurzame Leefomgeving met de opgave om duurzaamheidsmaatregelen voor het stadion te inventariseren en te toetsen op haalbaarheid. Het onderzoek richtte zich op toepasbare effectieve en efficiënte duurzaamheidsmaatregelen voor de faciliteiten van Go Ahead Eagles aan de Vetkampstraat te Deventer door een multidisciplinaire beschouwing van de faciliteiten, bestaande uit gebouwen, bouwwerken en terrein, in hun omgeving. Het team bestond uit zes studenten, die Bouwkunde, Civiele Techniek en Small Business & Retail Management studeren.

Onderzoek

Om te vernemen welke duurzame maatregelen reeds in Nederlandse stadions zijn geïmplementeerd, zijn door de studenten de stadions van FC Groningen, Sparta, Heracles, F.C. Twente en Ajax bezocht. Het nog te bouwen Feyenoord City in Rotterdam werd onderzocht. Dit resulteerde in een eerste lijst van maatregelen, waarvan kon worden onderzocht of ze tevens implementeerbaar zouden kunnen zijn in de Adelaarshorst. Een tweede lijst van duurzame maatregelen volgde uit het organiseren van een businessavond met een select gezelschap bedrijven uit de achterban van de Deventer voetbalclub. In samenwerking met Cleantech Regio werden de aanwezigen meegenomen in de ambities van Go Ahead Eagles en het geplande onderzoeksproces.

Duurzame maatregelen

De gevonden maatregelen zijn geordend op basis van vijf onderwerpen: ruimte-, energie-, materiaal-, water- en transportgebruik. Wanneer bekend is hoe de milieubelasting van de club kan worden verlaagd, zal er nog niet per definitie draagvlak voor deze maatregelen zijn. De maatregelen moeten door de supporters, het elftal, medewerkers en omwonenden worden gedragen, terwijl ook het financiële aspect niet uit het oog mag worden verloren. In een integraal ontwerp moeten bij de verbouwing van de tribunes volgens de studenten bij voorkeur de zestien maatregelen worden meegenomen, zoals hieronder opgesomd.

Ruimtegebruik

• Fietsopslag in ruimte onder de tribune
  • Hotelvoorziening
  • Skyboxen
  • Sportschool
  • Supermarkt en/of winkels
  • Go Ahead Eagles Museum

Energiegebruik

• LED-veldverlichting
  • Heat Pipe System in combinatie met Ecovat

Materiaalgebruik

• Recyclebare drinkbekers
  • Stoelen van suikerriet
  • Hergebruik materialen oude tribunes

Watergebruik

• Veldbesproeiing door opvangwater

Transportgebruik

• Toepassen verkeersmanagement
  • Parkeervoorziening
  • Pendeldiensten vanuit P&R locatie
  • Openbaar vervoerregeling in combinatie met seizoenskaart
Dennis Moekotte

Als freelance camerajournalist vind je Dennis steeds vaker in de gebouwen van Saxion. Zijn passie ligt in het vertellen van verhalen in beeld en geluid (en daar schrijft 'ie af en toe ook bij). Met zijn bedrijf Moekotte Media richt hij zich op maken van uiteenlopende videoproducties. In zijn vrije tijd houdt hij van koken en van wandelen met zijn twee honden.