Circulaire economie

2020: dit waren de 10 meestgelezen verhalen over Saxion-onderzoek

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Het afgelopen jaar vertelden vele Saxion-lectoren, -onderzoekers en -studenten met trots en passie over de manier waarop zij met toegepast onderzoek een concrete bijdrage leveren aan oplossingen voor de maatschappij. Welke artikelen werden het meest gelezen? Bekijk hier de Top 10 en lees de verhalen over onderzoek terug die je gemist hebt.

1. 'De zorg gaat kantelen: met dit Deventer fieldlab onderzoeken we hoe'

Met het Fieldlab GROZzerdam, dat begin dit jaar werd gelanceerd, gaat Saxion de komende vier jaar in Deventer hard aan de slag met zorginnovatie. Jan Jukema en Bernadette Lohuis vertellen welke bijdrage Saxion met samenwerkingspartners gaat leveren in Deventer. Eerst in de wijken De Vijfhoek, Colmschate-Noord en –Zuid, daarna in de hele stad. “Met GROZ zetten we niet langer de Z van Ziekte voorop, maar de G van Gezondheid”, aldus Jan Jukema, lector Verpleegkunde.

2. Thermo-akoestische warmtepompen: ‘De techniek staat op het punt van doorbreken’

Simon Hageman, associate lector bij het lectoraat Duurzame Energievoorziening, vertelt over het Saxion-onderzoek naar thermo-akoestische warmtepompen, waarmee we onze woningen in de toekomst zonder aardgas kunnen verwarmen. “Dit is een nieuwe ontwikkeling. We verplaatsen warmte met behulp van geluidsgolven.”

3. Vrijwilligerswerk in de schuldhulpverlening: hoe effectief is het?

Vergroot de inzet van een vrijwilliger de effectiviteit van de schuldhulpverlening en zo ja, hoe? Dat was de hoofdvraag van het onderzoek waaraan Ben Boksebeld en Peter Gramberg vanuit het Saxion-lectoraat Social Work de afgelopen twee jaar werkten. “De meerwaarde van vrijwilligers is er wel degelijk, al ligt die ook op een verrassend vlak. Daarnaast zijn er de nodige aandachtspunten, waar vrijwilligersorganisaties hun voordeel mee kunnen doen.”

4. Marloes Tenten promoveerde als eerste podotherapeut in Nederland

Een pionier mogen we Marloes Tenten beslist noemen. Onlangs promoveerde deze Saxion-docent en -onderzoeker als eerste podotherapeut in Nederland. Haar onderzoek richtte zich op multidisciplinaire voetzorg bij patiënten met reumatoïde artritis. “Omdat ik een eigen praktijk had, was ik altijd met de vraag bezig: hoe zorgen we er in het werkveld nu voor dat we écht weten welke podotherapeutische zorg de patiënt nodig heeft?”

5. Unieke samenwerking bezorgt Coldcase-project nominatie voor Computable Award

Opsporingsonderzoek naar cold cases effectiever maken, maar ook nabestaanden het gevoel geven dat ze niet zijn vergeten, dat is wat lector Jaap Knotter wil met Coldcase Research Project, Solved & Unsolved. Onder meer vanwege de unieke samenwerking tussen Saxion en haar partners is dit project genomineerd voor een Computable Award. Een nominatie die in november dit jaar werd omgezet in winst!

6. Decision Support Tools: het menselijke aspect blijft altijd een rol spelen

Hoe kunnen we machine learning op een goede en ethisch verantwoorde wijze inzetten als ondersteuning in de bedrijfsgezondheidszorg? Bepalen alleen data en algoritmen straks nog wat er nodig is om werknemers duurzaam inzetbaar te houden? Drie Saxion-lectoraten en één opleiding deden het afgelopen anderhalf jaar onderzoek. Marianne Six Dijkstra was daar bij betrokken en vertelt over de resultaten.

7. Hoe verandert het werk van social workers door corona? Ines Schell deed onderzoek

Welke uitdagingen en kansen liggen er in de toekomstige uitoefening van hun beroep? Ines Schell was de afgelopen maanden betrokken bij internationaal onderzoek, vanuit het Saxion-lectoraat Social Work en vertelt over de uitkomsten, vervolgonderzoek en de inzet van nieuwe technologie. Hoe kunnen social workers hun werk in de anderhalve meter-samenleving blijven uitoefenen?

8. Samenwerken met een cobot: Milan Wolffgramm onderzoekt hoe dat binnenkort kan

Ze zijn niet zo groot en sterk als de robotarmen die al langer in de industrie gebruikt worden, maar op de werkvloer kunnen cobots wel werk uit handen nemen of direct samenwerken met medewerkers. Milan Wolffgramm onderzoekt vanuit Saxion wanneer medewerker en organisatie optimaal profiteren van het samenwerken met een cobot.

9. Fablab ontwerpt coronabestendige deurgreep

Als je handig bent, opent dat vaak vele deuren. Voor Sebastiaan Moes, technisch coördinator van het Saxion FabLab Enschede, is dat letterlijk het geval. Hij ontwierp vanwege de uitbraak van het coronavius de L-Bow: een deurgreep waarmee je met je elleboog een deur kunt openmaken. “Als je de wereld een beetje beter kan maken, waarom zou je dat dan niet doen?"

10. Dag van de Leraar: onderzoeker Christine Kemmeren over de Connective Teacher

Hoe leren leraren zelf? Wat is de rol die professionele netwerken daar aan bijdragen? Saxion-onderzoeker Christine Kemmeren houdt zich al jaren bezig met docentprofessionalisering en curriculumontwikkeling. “Onze pabo-studenten leren op hun beurt niet alleen door in een collegezaal te zitten of stages te lopen, maar ook in toenemende mate door samen te werken in dit soort netwerken.”

Onderzoek doen met Saxion

De wereld om ons heen is constant in beweging. Onderzoekers, docenten en studenten bij Saxion werken aan de slimme wereld van morgen. Jij toch ook? Wij helpen je met het stellen van de juiste vragen én gaan samen op zoek naar de juiste antwoorden. Innoveer je met ons mee?

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.