meeting-5804134_1920.png
Organisatie

“Beam me up, Scotty”

Leestijd Minuten

"Beam me up Scotty" is een gevleugelde uitspraak uit de serie Star Trek, waarmee een gezagvoerder zich van een onbekende planeet zich laat beamen naar het moederschip dat ergens in de ruimte zweeft. Bij “beamen” wordt je lichaam van de ene naar de andere locatie geteleporteerd. Telewerken is eigenlijk hetzelfde maar dan worden in plaats van onze lichamen onze geesten bij elkaar gezet. We ontmoeten elkaar dagelijks in virtuele ruimtes en vergaderen, brainstormen en houden onze vrimibo’s en kerstvieringen online. We “beamen” niet maar “teamen”.

De adoptie van een nieuw systeem is nog nooit zo snel verlopen. Teams is ontwikkeld om naast online-werken ook erg geschikt om samen te werken en mede daardoor de defacto-standaard voor het online werken binnen bedrijfsleven, overheid en onderwijs geworden. Inmiddels werken er wereldwijd dagelijks 115 miljoen mensen met Teams, waarvan 3 miljoen in Nederland en 12.000 binnen Saxion. 

Het aantal gebruikers binnen Saxion zie je onderstaand figuur. 

 

 

  

 

Teams gebruik in het Saxion-onderwijs. 

 

Uit bovenstaande grafiek zie je dat in de laatste maanden bijna 12.000 Saxion-ers dagelijks actief zijn in Teams en zelfs op de zaterdagen en zondagen zijn er respectievelijk 3500 en 4500 actief. 

Studenten kunnen sinds begin van de coronacrisis, gebruik van maken van de chat van Teams en dat betekent dat ze met alle medewerkers en medestudenten één op één of in groepen kunnen chatten. 

Verder hebben er in verschillende pilots/experimenten 9200 studenten in verschillende 480 teams  deelgenomen of nemen nog steeds deel. 

 

Voorbeelden van gebruik van Teams door studenten 

  1. Projectonderwijs (Smart Solution Semester, projectonderwijs bij ACT, LED, HBS) 

  1. Coaching (Thuisgroepen, Buddy-groepen, SLB-trajecten, afstuderen, Eerste 100-dagen programma) 

  1. Minoren 

  1. Studentparticipatie (MR, diverse commissies)  

 

Er zijn dus al veel pilots en experimenten met Teams in het onderwijs uitgevoerd of lopen nog. In het pre coronatijdperk zijn de pilots met het Smart Solution Semester (3S) en het gebruik van Thuisgroepen door respectievelijk Marloes Klumpers en Judith Zwerver geëvalueerd (zie de resultaten in de INTO-ICTO april 2020). 

 

Smart Solution Semester (3S) 

Binnen het 3S-onderwijs werken studenten tijdens een semester multidisciplinair samen aan real-live opdrachten vanuit werkveld en lectoraten en in teamverband werken acht studenten uit verschillende opleidingen projectmatig samen. De opdrachtgever en een tutor complementeren het team (video).  

Omdat de studenten de projectmedewerkers zijn en het werkveld zeer betrokken is, vraagt dit een andere functionaliteiten van de leeromgeving en op basis van de positieve pilots heeft het 3S-onderwijsteam besloten om bij het begin van covidcrisis alle projecten met Teams te ondersteunen. 

Een 3S-project werkt nu met een combinatie van Blackbord (Bb) en Teams. Bb voor de formele kant (Inleveren opdrachten e.d.) en Teams voor de communicatie en het samenwerken. 

Het voorjaarssemester is opnieuw door Marloes Klumpers geëvalueerd en een belangrijke vraag in de evaluatie was: “Heeft Teams bijgedragen aan het behalen van de projectresultaten?” Het resultaat was gemiddeld 7,6 (x=125).  Verder zijn naast de studenten ook de betrokken docenten en het werkveld positief over het gebruik van Teams en ook voor het najaarsemester is de rol van Teams bij deze vorm van onderwijs groeiende. 

 

Globale resultaten van de inzet van Teams in de diverse pilots en experimenten. 

 

Teams is een onderdeel van Microsoft 365 en zowel in Teams als de M365 applicaties vindt mede door de covidcrises erg veel innovatie plaats op dit platform erg geschikt maakt om binnen organisaties efficient samen te werken. Microsoft innoveert ook sterk op de onderwijskundig toepassingen en krijgt het een substantieel deel in het digitale leerlandschap van het onderwijs . Van basisscholen tot universiteiten Teams is niet meer weg te denken en in het hoger onderwijs zie je meestal een combinatie van een LMS en Teams (Best of breed).  

 

Voordelen gebruik van Teams (niet volledig) 

  • Het werkveld kan makkelijk tot het onderwijs worden toegelaten 

  • Het integreert uitstekend met de Office-omgeving die je al gebruikt en kent (Outlook, Word, Powerpoint etc). Doordat het een cloud-applicatie is kun je uitstekend samenwerken aan documenten. 

  • Het online vergaderen/videobellen werkt intuïtief en je kan snel met je collega of student een één op één gesprek voeren of groepsgesprek voeren voor een vergadering, klas of webinar. 

  • Het heeft een diepe integratie van functionaliteiten, die de omgeving ook voor slechtzienden geschikt maken ( immerive reader/insluitende lezer). 

  • One stop shop, je werkt al met je collega’s samen in deze omgeving waardoor de stap om dit voor inzet in het onderwijs klein is. 

Saxion Onderwijs Model en de inzet van Teams 

Saxion start in augustus 2021 met onderwijs ontwikkeld op basis van het onderwijsconcept SOM en de uitgangspunten van dit concept stelt andere nieuwe eisen aan de (digitale) leeromgeving. In overleg met de betrokken onderwijskundigen concretiseren we die uitgangsbehoeftes naar functionaliteiten voor de digitale leeromgeving. Hoewel nog niet definitief, worden wel de contouren van de SOM-leeromgeving helderder en we zien dat we naast de formele leeromgeving Blackboard ook Teams benodigen. Het plan is om elke onderwijsmodule een Bb-cursus met daaraan gekoppeld een Team te geven. De online lessen vinden plaats in Teamsmeetings. 

 

Door deze koppeling kunnen belangrijke SOM-uitgangspunten worden gerealiseerd, het betreft:  

  • Incorperen van het werkveld in diverse vormen(opdrachtgever, begeleider, beoordelaar) in het onderwijs. 

  • Interdisciplinair projectonderwijs (3S) mogelijk maken 

  • Studenten werken in thuisgroepen en leercommunities 

 

 

Uiteraard zitten we nog in de planvormingsfase en de stappen we die zetten, zullen we uiteraard blijven communiceren. Een conclusie die we wel kunnen trekken is dat Microsoft Teams zeer snel snel innoveert. Zo zijn recentelijk de together/samenmode en de breakout rooms uitgerold en de roadmap van Teams bevat erg mooie onderwijskundige toepassingen die passen bij het toekomstig bestendig onderwijs dat Saxion met SOM wil realiseren 

 

Team me up, SOMmy ;-) 

Gerelateerde artikelen

Organisatie

Terugblik digitalisering onderwijs 2024

24 april 2025
Microfoon - bron: florantevaldez, Pixabay Organisatie

Ervaringen met podcasts in het onderwijs

20 oktober 2023
Ontwikkeltools.jpg Organisatie

Tools en methodiek voor het ontwerpen en ontwikkelen van onderwijs