Hoe de opleiding Ondernemerschap & Retail Management tech in het onderwijs brengt
Onderwijs

Hoe de opleiding Ondernemerschap & Retail Management tech in het onderwijs brengt

Willem Korenromp
Willem Korenromp Leestijd Minuten

Technologie speelt een steeds grotere rol in de samenleving. Ondernemers van de toekomst worden bij Saxion daarop voorbereid. In de module Living Technology in het derde jaar van de opleiding Ondernemerschap & Retail Management maken zij kennis met verschillende technische ontwikkelingen en worden ze geïnspireerd om deze te gebruiken.

Dat technologie onmisbaar is in de hedendaagse maatschappij heeft de coronapandemie wel uitgewezen. Veel mensen werken niet meer op kantoor, maar leggen vanachter de keukentafel contact met klanten en collega’s. Studenten volgen colleges vanuit hun studentenkamer en we hebben meetings via bijvoorbeeld Teams, Skype of Google Meet.

Maar ook voor de corona-uitbraak al volgden technische ontwikkelingen zich in hoog tempo op. Ze spelen een steeds grotere rol, ook voor ondernemers. Saxion bereidt de ondernemers van de toekomst, studenten van de opleiding Ondernemerschap & Retail Management, daarop voor. In de module Living Technology krijgen studenten de laatste technische ontwikkelingen voorgeschoteld. Hoe? Dat leggen docenten Maerhaba Yishake en Ruben Timmers uit. 

“Onze (ondernemende) studenten moeten toekomstbestendig zijn”, trapt Ruben af. “We willen ze laten beseffen dat als ze niks van technologie weten, ze zomaar voorbij kunnen worden gerend door ondernemende techneuten. Om dat te voorkomen dragen we de studenten een aantal thema’s aan op technologisch gebied.” Maerhaba vult aan: “Ze hoeven van die thema’s niet alles tot in detail te weten, maar ze moeten er wel kennis van hebben. Voor de toekomst kan dat belangrijk zijn, bijvoorbeeld zodat ze in hun eigen bedrijven mee kunnen praten met technisch personeel.”

Living Technology module

De module Living Technology aan de opleiding Ondernemerschap & Retail Management werd enkele jaren geleden in het leven geroepen. De module is in korte tijd steeds volwassener geworden. In het begin was het vooral informatie verzenden naar de studenten en benadrukken waarom technologie zo belangrijk is. Tegenwoordig is module een stuk interactiever, mede omdat er steeds vaker studenten zijn die ondernemersplannen hebben op basis van bepaalde technologieën, wat zorgt voor een mooie wisselwerking.

Maerhaba: “We kiezen vaak voor inspirerende gastsprekers om de technologische ontwikkelingen uit te leggen. Daarnaast gaan de studenten zelf aan de slag met individuele en groepsopdrachten, zodat ze kunnen aantonen dat ze de technologie ook snappen en toe kunnen passen.”

Thema’s

De module richt zich op actuele tech-thema’s als blockchain, data, manufacturing en virtual & augmented reality. Niet geheel toevallig thema’s waarin technische ontwikkelingen zich in rap tempo achter elkaar opvolgen. Onlangs kregen de studenten bijvoorbeeld een gastles over Artificial Intelligence en ethiek, gegeven door Joris Krijger. Een specialist op dat gebied. “We kiezen soms voor gastlessen van externe partijen uit het werkveld die gericht zijn op ondernemerschap en waarin ook praktische tips worden aangedragen”, legt Ruben uit. “Maar we leggen ook juist de verbinding binnen de wondere wereld van Saxion. Als hogeschool hebben we veel afdelingen waar relevante kennis voorhanden is. Neem het lectoraat Businessmodellen. Zij hebben een gastles gegeven over hoe je omgaat met de digitalisering van de maatschappij. Er wordt tegenwoordig veel data verzameld. Dat biedt een basis voor nieuwe businessmodellen. Wij proberen onze studenten daar bekend mee te maken. Voor hen is het goed om te weten hoe bepaalde technologieën werken. Wat er wel en niet mee kan en wat de uitdagingen zijn.”

Opdrachten

Naast de gastlessen maken de studenten via groepsopdrachten en individuele opdrachten kennis met technologie. “De studenten moeten een businessconcept ontwikkeling waarin technologie centraal staat”, zegt Maerhaba. “Daarin moeten ze onderzoeken of ze technologie nodig hebben, maar ook wat de toegevoegde waarde is. Misschien zijn er voor hun businessconcept ook andere mogelijkheden waarbij geen technologie nodig is. Daar laten we de studenten over nadenken. De opdrachten gaan weliswaar over technologie, maar ze hoeven niet ten koste van alles technologie toe te passen.” “Het gaat ons er ook niet om dat de studenten per se iets geniaals ontwikkelen”, voegt Ruben toe. “Maar we willen wel dat studenten laten zien dat ze de technologie begrijpen en kunnen inzetten.”

Als voorbeeld noemt Ruben een groep studenten die een tool heeft ontwikkeld om verpakkingen open te maken, om zo bijvoorbeeld het laatste restje uit een shampoofles te halen. “Een duidelijk eindproduct met manufacturing als centraal gekozen thema. Er is ook een prototype gemaakt, waarbij we het vooral belangrijk vinden we dat studenten laten zien hoe ze tot bepaalde keuzes zijn gekomen. Voor dit prototype hebben ze met verschillende materialen en afmetingen getest om te kijken hoe het het fijnst in de hand ligt. Daarna zijn ze dat ontwerp in een aantal stappen gaan finetunen, van een ruw spuugmodel uit schuim tot een eindmodel gemaakt met een 3D-printer. Zij konden ons dat hele proces goed laten zien en de keuzes die ze in dat proces hebben gemaakt onderbouwen. Voor een ondernemer is dat belangrijk, want zo overtuig je andere mensen ook van je product. Je neemt ze mee in je verhaal.”

Waardevol

Als docenten hebben Maerhaba en Ruben tijdens de opdrachten vooral een coachende rol. Ze leggen veel verantwoordelijkheid bij de studenten zelf. Het is iets wat als prettig wordt ervaren door de studenten.  “De opdrachten die we de studenten meegeven worden als heel waardevol ervaren”, zegt Maerhaba. “Onlangs heb ik feedback gekregen, waaruit bleek dat studenten uit de opdrachten echt iets mee kunnen nemen naar de volgende fase van hun carrière.” 

En dat is uiteindelijk waar Maerhaba en Ruben het voor doen. Ruben: “De technologie is een kapstok om de studenten naar de wereld te laten kijken. Het kan op veel verschillende manieren ingezet worden. Het is onze taak om de studenten te inspireren en uit te dagen om de technologie op een juiste manier toe te passen.” 

Zit ondernemen in jouw DNA? Haal het beste uit jezelf met de opleiding Ondernemerschap & Retail Management!

Meer info
Willem Korenromp

Willem Korenromp

Willem is freelance journalist en tekstschrijver. Regelmatig maakt hij mooie interviews en achtergrondverhalen voor Saxion. Daarbij heeft hij een voorliefde voor sport. Niet alleen om over te schrijven, maar ook om zelf te beoefenen.

Gerelateerde artikelen

Kjelt van den Hazel Ondernemerschap

'Met HealthMatch zet je de stap naar een gezonder leven'

22 mei 2018
beptab1.jpg Onderwijs

‘Er zijn zoveel eenzame ouderen in Nederland, daar schrokken we van’

22 december 2017
Onderzoek

Bastienne Bernasco is PD-kandidaat: een strijdbare generalist