TexEnergie

Hogeschool Saxion ontwikkelt zelf oplaadbare textiel op zonne-energie

Leestijd Minuten

Hoe profiteer je maximaal van de energie die je met zonlicht kunt opwekken? Lectoraat Sustainable & Functional Textiles van Hogeschool Saxion geeft hier met het RAAK-PRO onderzoeksproject TexEnergie antwoord op. Zonnecellen en textiel blijken namelijk een interessante combinatie als het gaat om slimme oplossingen voor tentdoeken, werkkleding of zelfs raamdecoratie.

Samen met het bedrijf Armor werkte Saxion aan de integratie van textiel en zeer dunne, transparante organische zonnecellen. Er is gekeken naar de mogelijkheden van energy harvesting in textiele producten. Saxion-onderzoeker Hellen van Rees over het TexEnergie-project: “Het is geweldig als je uiteindelijk niet meer het verschil tussen het textiel en de zonnecellen kunt zien.”

Wanneer het gaat om de toepassingen, zijn de mogelijkheden zeer divers, vervolgt Hellen: “We hebben gewerkt aan grote doeken, die als opspanning in een buitenterrein hangen. Denk daarbij ook aan kansen voor festivalterreinen of het afdekken van stadions. De zonnecellen wekken energie op, die op het terrein gebruikt kan worden.” Grote textiele oppervlaktes met zonnecellen bieden vanzelfsprekend kansen voor het opwekken van grotere hoeveelheden energie.

Met de prototypes uit het TexEnergie-project onder de arm, kunnen de aangesloten bedrijven nu de vervolgstappen zetten om producten te ontwikkelen die hun weg naar de markt vinden. De vraag vanuit de markt speelt hierin mee. Saxion is met haar toegepaste onderzoek, de schakel tussen fundamenteel onderzoek en vragen uit de praktijk, vanuit het bedrijfsleven. Met dit project heeft men laten zien wat er allemaal mogelijk is met textiel en zonnecellen. Nu kunnen we samen met bedrijven als Thales, Philips en TenCate verder doorontwikkelen.