Online open dag meisje met blauwe achtergrond
Studentenleven

Studiekeuze maken in tijden van corona: 'Schroom niet, vraag alles'

Thijs Tomassen
Thijs Tomassen Leestijd Minuten

Een weloverwogen studiekeuze maken zonder de traditionele open dagen, hoe doe je dat? Toekomstige studenten die zich noodgedwongen digitaal oriënteren delen hun tips en ervaringen. “Wees juist nu niet bang om alles wat in je opkomt te vragen.”

De hogescholen zijn dicht, de traditionele open dagen geschrapt. Dwalen door de collegezalen zit er niet in, een fysieke rondleiding om sfeer te proeven evenmin. En dus zijn toekomstige studenten vooral aangewezen op de informatie die ze via digitale kanalen tot zich kunnen nemen. Zo houdt Saxion vandaag, morgen en overmorgen Online Open Dagen. Vanuit je luie stoel kun je opleidings- en locatievideo's bekijken en vragen stellen aan studenten en docenten via livestreams.

In de digitale wereld een weloverwogen studiekeuze maken is misschien niet ideaal, maar ook niet onmogelijk. Dat blijkt uit een rondgang langs studenten die in hetzelfde schuitje zitten: ze willen na hun tussenjaar of de middelbare school aan de opleiding beginnen die het beste bij ze past.

Wikken en wegen van opleidingen

Neem Mats Strijker (18) uit Laag-Keppel. Na het behalen van zijn havodiploma nam hij een tussenjaar. Nu oriënteert hij zich op zijn toekomst als student. Momenteel wikt en weegt hij verschillende opleidingen “die iets met film te maken hebben”. Hij neigt naar Creative Business - Media, Informatie & Communicatie.

Ook zonder open dag veel informatie

Een traditionele open dag was fijn geweest, maar is volgens Mats niet noodzakelijk. "Ook zonder kun je aan goede informatie komen. Al moet je daarvoor wel meer je best doen, zeker als je meer wil dan alleen de standaardbrochure doorbladeren. Op een open dag komt alles naar je toe, je loopt een collegezaal binnen en het wordt je uitgelegd. Nu moet je zelf meer initiatief tonen."

Hoe Mats het aanpakt? "Artikelen over de inhoud van de verschillende opleidingen en meningen van (oud)-studenten, daar doe ik het nu mee. Ik vraag veel rond. Er zijn ook studenten beschikbaar gesteld die online je vragen beantwoorden. Mijn tip aan andere toekomstige studenten: wees juist nu vooral niet bang om alles wat in je opkomt te vragen."

Stel je vraag

Voorzitter Alex Tess Rutten van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) schaart zich volledig achter die tip. "We zien veel initiatieven vanuit hogescholen en universiteiten die het mogelijk maken om via sociale media vragen te stellen aan studenten. Ik zou zeggen: schroom niet om dat te doen. Want uiteindelijk kan iemand die de studie al doet er het beste over vertellen. Vraag daarbij vooral ook of je een leeslijst of studiehandleiding mag inzien. Dan wordt het duidelijk wat je echt gaat doen op een opleiding."

Volgens Rutten kunnen toekomstige studenten ook in deze tijden van corona een weloverwogen studiekeuze maken. "Ook omdat de aanmeldingsdeadlines zijn uitgesteld naar 1 juni en er daardoor net iets meer tijd is om er goed over na te denken. Instellingen hebben beloofd om op niet-fysieke manieren studievoorlichting te geven. Je ziet allerlei voorbeelden van informatieve filmpjes en digitale meeloopmogelijkheden. Wellicht is het mogelijk om mee te kijken tijdens een digitaal college. Als je vanuit een instelling toch onvoldoende informatie krijgt, dan horen wij dat graag."

Toekomstig student Fallon Rillmann (17), nu nog havo-scholier op Kottenpark in Enschede, is vooral benieuwd naar de Online Open Dagen die Saxion dit weekend houdt. "Ik heb me vrij breed ingeschreven omdat ik er nog niet uit ben. Ik ben nogal breed geïnteresseerd en er is veel aanbod. Dit weekend ga ik kijken bij Toegepaste Psychologie, Commerciële Economie en Human Resource Management. Het idee van een online open dag lijkt me goed, maar ik ben vooral benieuwd naar de uitvoering. Hoe meer mensen meekijken, hoe slechter de verbinding. Hoe ga je dat op orde houden? Ook weet ik niet precies wat er op me afkomt en dat geeft het gevoel dat ik me beter moet voorbereiden. Aan de andere kant: door de gedwongen aanpassingen in het programma ontstaan er wellicht mogelijkheden of oplossingen voor de volgende open dagen, doordat er nu met een andere blik naar de organisatie gekeken moet worden."

Mats heeft al wel ervaring met een online open dag. "Het is net alsof je via Google Streetview door een schoolgebouw heen loopt. Je krijgt natuurlijk het beste beeld door er fysiek rond te lopen, maar dit is een goed alternatief."

Nuchtere houding

De toekomstige studenten staan er nuchter in. Fallon: "Vragen stellen aan bekenden die al studeren en internet gebruiken, veel meer opties zijn er op dit moment niet. Maar daarmee moet het wel lukken." En anders heeft ze, als havo 4-scholier, volgend jaar nog een kans om een fysieke open dag te bezoeken - als het dan weer kan. "Maar het zou mooi zijn als het me nu lukt een keuze te maken. Dat geeft rust."

Thijs Tomassen

Thijs is freelance journalist en tekstschrijver. Regelmatig maakt hij mooie interviews en achtergrondverhalen voor Saxion.