Lector Stephan Corporaal Strategisch HRM Human Capital in Smart Industry

SaxionLive: hoe ziet de medewerker van de toekomst eruit?

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Hoe word je de medewerker van de toekomst? Die vraag stellen we aan Stephan Corporaal, lector Strategische HRM. Hij deed en doet meerdere onderzoeken naar dit onderwerp en heeft onder meer een belangrijke tip voor studenten. “Zoek geen baan, maar een ontwikkelingstraject.”

Saxion Live

Stephan Corporaal was donderdagmiddag te gast bij SaxionLive om over dit onderwerp te praten. In deze interviewrubriek op het Instagram-account van Saxion spreekt een studentredacteur elke week live met een Saxion-onderzoeker, -docent of -student over een actueel onderwerp. Dit gebeurt elke donderdagmiddag om 12.30. Check ons IGTV-kanaal voor de voorgaande afleveringen en check onderaan dit artikel de uitzending met Stephan!

Een van de redenen dat Stephan onderzoek doet naar dit onderwerp is het tekort aan technisch personeel in de regio Twente. Dat tekort zal volgens hem de komende tijd alleen maar toenemen. “De beroepsbevolking daalt waarschijnlijk nog met een miljoen mensen. We hebben dus heel veel mensen nodig. En het is voor bedrijven sowieso al lastig om technici te vinden. Daarom hebben we onder meer onderzocht wat die technici nou eigenlijk willen. Wat trekt hun aan om te solliciteren? Daar valt nog veel winst te behalen voor de bedrijven.”

Coronacrisis

Tegelijkertijd brengt de coronacrisis een hoop onzekerheid mee voor de werknemers. Veel technische bedrijven hebben al aangekondigd dat de orderportefeuille flink zal slinken. “En we zien dat met name zzp’ers en laagopgeleiden daardoor keihard worden geraakt. Het werk wordt bovendien intensiever. Medewerkers worden meer belast, zowel emotioneel als fysiek, en dat moet je als werkgever goed managen. Anders krijg je te maken met uitval.”

Stephan Corporaal
Stephan Corporaal. lector strategisch HRM, met een tip voor studenten die straks een baan gaan zoeken

Training on the job

Eerder onderzocht de lector aan welke competenties de technicus volgens werkgevers uit Oost-Nederland moet voldoen om mee te gaan met de ontwikkelingen. “Daarover waren zij duidelijk: expertkennis en aanpassingsvermogen. Vaak wordt geroepen dat medewerkers mee moeten gaan met de technologische ontwikkelingen en daarvoor opleidingen moeten volgen. Maar bedrijven moeten ook kijken naar hoe ze er zelf voor kunnen zorgen dat de medewerkers goed worden opgeleid. Daar is niet altijd een cursus voor nodig, dat kan ook door training on the job. En daar zijn bedrijven niet goed in. 85% van de medewerkers ervaart hun baan niet als uitdagend.”

Medewerker van de toekomst

Maar hoe ziet de medewerker van de toekomst er dan uit volgens Stephan? “Die moet adaptief zijn, dus hij of zij moet zich snel kunnen aanpassen. Daarnaast moet de medewerker van de toekomst goed kunnen samenwerken met andere disciplines en de klant. Tot slot moet het een expert zijn in zijn of haar vakgebied. Hoewel er nu veel verhalen gaan dat de nadruk komt te liggen op soft skills, maar dat is niet helemaal het geval.”

Geen baan, maar ontwikkelingstraject

Wil je als werkgever de medewerker van de toekomst opleiden, dan moet je verder denken dan cursussen en trainingen. “Probeer leren en werken echt met elkaar te integreren”, aldus de lector. “Creëer een leersituatie waarin je concrete projecten organiseert, het werk aanpast en afwisseling biedt.” Studenten adviseert hij na hun studie daarom geen baan te zoeken, maar een ontwikkelingstraject. “Maak duidelijke afspraken met je werkgever: waar sta je, hoe leer je samenwerken met andere disciplines en met welke projecten kun je meedraaien? Teken een ontwikkelplan uit en wees daar concreet in. Anders krijg je de situatie dat je over drie jaar een leuke baan hebt, maar uiteindelijk te weinig hebt geleerd.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.