Jongen leunt tegen oranje muur en lacht naar camera
Open dag

Je studiekeuze online: wat zijn de mogelijkheden bij Saxion?

Leestijd Minuten

Ben jij bezig met het kiezen van een studie? Goed bezig! Dat jouw studiekeuze dit jaar anders gaat dan normaal mag de (voor)pret niet drukken. Saxion biedt jou online diverse mogelijkheden om dé opleiding te vinden die bij jou past. Welke mogelijkheden er allemaal zijn lees je in dit artikel.

Update 2023: momenteel zijn onze open dagen allemaal op locatie. Bekijk de data op onze open dagen pagina.

Ontdek onze branches

Om te beginnen met het vinden van de studie die bij jou past, is het belangrijk om te kijken naar jouw interesses. Klinkt best lastig om dit te doen, maar eigenlijk is dit heel makkelijk. Door jezelf een aantal vragen te stellen en deze vervolgens te beantwoorden, kom je op het juiste pad richting het vinden van opleiding die bij jouw interesses past. Welke vragen dit zijn? Hieronder vind je een paar voorbeelden:

• Welke vakken vind je leuk op school?
  • Waar ben je goed in?
  • Welk werk lijkt je leuk?
  • Wat vinden anderen bij je passen?

Om je te helpen, hebben we al onze opleidingen in branches onderverdeeld. Op ons YouTube-kanaal kun je diverse branchevideo’s kijken om te bepalen of een opleiding in bijvoorbeeld de branche ‘iets met Economie’ bij jou past. Of check onze website voor meer informatie over de branches.

Vergelijken, vergelijken, vergelijken...

Wanneer je een branche hebt gevonden waar jij enthousiast van wordt en die bij jouw interesses past, is de volgende stap het vergelijken van de opleidingen binnen deze branche. Saxion biedt verschillende manieren om dit te doen.

Check de studiekiezer op onze website om te kijken uit welke opleidingen je kunt kiezen. Maak een top 5 van jouw favoriete studies en ga die met elkaar vergelijken. Hoe je dit doet? Check de opleidingspagina’s van de opleidingen, hier vind je alle informatie die je moet weten.

Heb je het gevoel dat je nog nét wat meer informatie nodig hebt om tot een keuze te komen? Dan staan onze studenten je graag te woord op IntoSaxion. Hier kun je al jouw vragen stellen over de studie en hoe het is om te studeren bij Saxion, super handig toch?!

Kom naar de online open dagen

Heb je een aantal opleidingen als favoriet? Dan zijn onze online open dagen hét moment om je verder te verdiepen in deze opleidingen. Volg de interactieve livestreams met docenten en studenten, ontdek de beste tips & tricks voor het maken van een studiekeuze en sluit je aan bij de virtuele rondleiding door onze gebouwen.

Wil je je aanmelden voor onze open dagen, wil je het programma checken of wil je gewoon meer info? Check het op onze speciale open dagen pagina!

Online proefstuderen

Na het bezoeken van onze online open dagen denk je misschien wel; dit is dé opleiding die ik wil gaan doen! Een goede manier om te kijken hoe die opleiding nou écht is, is door te komen proefstuderen.

Je volgt online hoorcolleges, lessen en gaat opdrachten maken. Zo ontdek je of je de lesstof en de manier van studeren leuk vindt. Plus, je doet dit samen met huidige studenten van de opleiding. Zo kijk je ook mee met een typische dag van een student. Een duidelijker beeld krijg je niet!

Zoek je naar de eerstvolgende proefstudeermogelijkheid van een specifieke opleiding? Selecteer dan de opleiding in de studiekiezer en bekijk bij ‘Proefstuderen’ wanneer jij een keer mee kan lopen.

Inschrijven voor een opleiding

Heb jij dé opleiding gevonden die bij jou past? Dan is het tijd voor de laatste stap: aanmelden!

Na je aanmelding krijg je van ons een uitnodiging voor Meet & Greet: een programma waarin je verder kennis maakt met de opleiding, jouw medestudenten en docenten. Zo kun je - voordat je gaat beginnen - nog één keer kijken of deze studie echt bij je past.

Klaar voor een slimme wereld? Jij bepaalt de toekomst!

Kom naar de open dag