Smart Solution groep

Smart Solution groep geeft via applicatie inzicht in de ondergrond

Leestijd Minuten

Elk semester vindt op Saxion het Smart Solution project plaats. Tijdens dit project ontwikkelen studenten samen een slimme oplossing op basis van onderzoek. Soms zijn de opdrachtgevers bedrijven, maar soms ook een lectoraat. In dit geval sloegen de lectoraten Bodem en Ondergrond en Smart Cities de handen ineen om als opdrachtgever te fungeren tijdens dit interessante onderzoeksproject. De studentengroep moest aan de haal met het volgende probleem: Inwoners weten weinig van wat zich onder de grond afspeelt. Soms leidt dit tot maatschappelijke discussie - bijvoorbeeld als zoutmijnen voor CO2-opslag gebruikt dreigen te worden. Data kunnen hierbij een rol spelen.

De vraag naar begrijpelijke data is groot

Het communiceren van data richting burgers verloopt niet in de smartcitywereld niet altijd vlekkeloos . Ten eerste is dit te danken aan een gebrekkige datageletterdheid van burgers waardoor data lang niet altijd begrepen wordt. Anderzijds komt het vaak voor dat data in een te complex jasje wordt gegoten wat het onbegrijpelijk maakt voor wie weinig of geen ervaring heeft met datavisualisaties. Vanuit deze gedachte kwam de wens naar voren om een visuele applicatie te ontwikkelen die op basis van echte data een complex onderwerp als de ondergrond een stuk inzichtelijker maakt. Met een dergelijke toepassing kan op een visuele en begrijpelijke wijze data over de ondergrond gecommuniceerd worden richting burgers zonder dat er een schep aan te pas hoeft te komen. Met deze probleemstelling in het hoofd ging de projectgroep van start, op zoek naar een gepaste oplossing.

Van nullen en enen naar een digitaal Enschede

Het team van acht Creative Media and Game Technologies studenten wist binnen de relatief korte tijdspanne een eindproduct neer te zetten waar de opdrachtgevers enorm trots op zijn. Op basis van al bestaande data is een digitale versie van Enschede ontwikkeld. Het grote verschil met Google Earth is dat deze applicatie het ook mogelijk maakt om onder de grond te kijken. Zo kunnen er uitsneden gemaakt worden van de grond, waarbij het direct inzichtelijk wordt uit welke ingrediƫnten het stukje Enschede bestaat. Ook maakt de applicatie het mogelijk om gebouwen en voorzieningen als bankjes en bomen te plaatsen. De gevolgen van het plaatsen van deze voorzieningen op de bodem worden direct inzichtelijk gemaakt in de applicatie wat het een nuttige tool maakt voor stedelijke planners. Zo kan de tool een goed middel zijn voor stedelijke planners om op een begrijpelijke manier het gesprek aan te gaan met burgers over de ondergrond.

Het projectteam heeft verschillende testsessies georganiseerd met experts en burgers om zo de applicatie te optimaliseren. Deze sessies hebben nuttige feedback opgeleverd en resulteerden in een aantal aanpassingen. Ook zijn er nog genoeg kansen voor uitbreidingen en verbeteringen, zoals het toevoegen van eigen datasets, elektriciteitsnetwerken, pijpleidingen en omgevingsdetails als water en bossen en het gebruiksvriendelijker maken van de navigatie in een 3D-omgeving.

Smart Solution groep

Het proces

Al met al is de groep erg tevreden over het eindproduct en hoe het proces en de samenwerking is verlopen. Zeker als je bedenkt dat de groep onder moeilijke corona-omstandigheden heeft moeten samenwerken. Dit zorgde er deels voor dat de groep in het begin wat opstartproblemen kende en het wat langer duurde om de puzzel te leggen over de te ontwikkelen applicatie. Toen dit stadium eenmaal was overwonnen werden grote stappen gezet richting het eindproduct zoals we die nu kennen en de groep erg trots op is.