Watergebied met boot en mensen op het terras ernaast
Organisatie

Tourism Management-studenten aan de slag met Waardecreatie in Nationaal Park Weerribben-Wieden

Leestijd Minuten

Een tijd geleden namen we je mee in het verhaal over de krachtige samenwerking tussen Saxion en Weerribben-Wieden, die begin dit jaar is opgestart. Inmiddels zijn er verschillende projecten succesvol afgerond. We lichten er hieronder graag één voor je uit - met ondernemer én studenten aan het woord - zodat je een goed beeld krijgt van de praktijk van de hospitalitybranche.

Waardevolle ideeën voor Klimbos Paasloo

Eén van deze enthousiaste ondernemers is Michael Schell van Klimbos Paasloo, die jonge kinderen weer actief deel wil laten nemen in de natuur. “Tegenwoordig zie je steeds meer kinderen met een telefoon of Playstation, wat helaas kan leiden tot obesitas bij kinderen”, aldus Michael. Een belangrijk signaal voor onze studenten om mee te nemen in het onderzoek.

"Studenten denken verder"

Schell zette vijf groepen van 4-5 studenten (2 internationale en 3 Nederlandse) aan het werk voor het Klimbos, en dat is hem goed bevallen: “Studenten denken net even wat verder en komen op ideeën waar je zelf nog nooit bij stil hebt gestaan. Simpelweg omdat onze focus primair op het Klimbos is gericht en niet zo zeer op de mogelijkheden daaromheen”, vertelt Schell.

Boom planten

“De opties die ter tafel zijn gekomen, hebben ons echt aan het denken gezet. Wat kunnen we bijvoorbeeld doen voor mensen die bij de voedselbank lopen? Ook hebben we het gehad over de website: de focus op personen die een positieve bijdragen willen leveren, omdat ze bewust zijn van ontbossing. Zij kunnen bij het reserveren van een entreekaartje voor een klein bedrag doneren. Van dat bedrag wordt een boom geplant.

Michael Schell, Klimbos Paasloo

De studenten aan het woord

Eilien Bloem, Madelon van der Voort en Indy Regterschot zijn Tourism Management-studenten en brachten advies uit aan het Klimbos. “In de module Waardecreatie hebben wij natuurlijk gekeken naar gaten in de maatschappij in relatie tot het Klimbos. Wij hebben toen gekozen voor 'ontbossing door landbouw' en 'huishoudens onder de armoedegrens, met als koppeling obesitas'. Aan het begin van de module moesten wij onze weg nog een beetje vinden, maar uiteindelijk zijn we tot hele leuke ideeën gekomen om Klimbos Paasloo een stukje waarde te laten creëren voor de maatschappij”, legt Indy uit.

Uiteindelijk zijn we tot hele leuke ideeën voor het klimbos gekomen.

TM-studenten Eilien Bloem, Madelon van der Voort en Indy Regterschot

Vrijkaartjes voor gezinnen

Aan het eind van de module mochten zij het advies presenteren aan het Klimbos. Eén van de adviezen bleek zo waardevol en relatief makkelijk te implementeren, dat zij het daadwerkelijk gaan verwezenlijken. Het idee is het bieden van vrijkaartjes aan gezinnen die onder de armoedegrens leven. Deze kaartjes maken deel uit van een voedselpakket dat het gezin bij de voedselbank ophaalt. Op deze manier kunnen huishoudens met een laag inkomen ‘in beweging blijven’. En ook de andere twee ideeën (verkoop van abonnementen gericht op personen met obesitas en de optie om bomen te planten via het WNF) worden in overweging genomen door het Klimbos.

Een mooi voorbeeld van de samenwerking tussen de studenten van de Hospitality Business School en het werkveld, die meer dan eens succesvol blijkt.

Meer over 'Saxion en Nationaal Park Weerribben-Wieden'

Het begin