Interview Ahmet.jpg
Ondernemerschap

Ahmet brengt producent en consument samen met Turplace

Leestijd Minuten

Ahmet Yilmaz is vierdejaarstudent Bouwkunde bij Saxion en is al sinds 2016 ondernemer. Samen met zijn vader had de 23-jarige een bedrijf waar hij vloerbedekking en raamdecoratie verkocht. Tijdens corona besloot hij dat hij graag wat anders wilde doen en richtte hij tijdens de minor Startup Ondernemer zijn bedrijf Turplace op.

Hoi Ahmet, wat voor onderneming heb je?

“Met mijn onderneming Turplace koop ik meubels in bij Turkse leveranciers en verkoop ik ze via mijn website aan Nederlandse consumenten. Mijn doel is om een platform in de e-commerce op te richten, waarin ik tussenpersoon ben voor handel tussen Turkije en Nederland. Ik zie daar veel kansen in, omdat de prijzen en de wisselkoers in Turkije heel gunstig zijn.”

Hoe ben je op het idee gekomen?

“Mijn vader kwam met het idee voor Turplace. Toevallig ging ik vlak daarna op vakantie naar Turkije. Toen ben ik alvast op onderzoek gegaan en heb ik de prijzen vergeleken, om erachter te komen of goederen in Turkije echt goedkoper zijn. Ik kwam tot de conclusie dat de prijzen een stuk lager zijn dan in Nederland. Eenmaal terug in Nederland was ik vastberaden om met dit idee te beginnen en mijn eigen onderneming op te zetten.”

Welke uitdagingen ben je als ondernemer tegengekomen?

“Mijn onderneming is best gecompliceerd, omdat ik moet communiceren met twee heel verschillende landen. Ik sta met één been in Nederland en met het andere been in Turkije. Het is lastig om daar een evenwicht in te vinden, omdat de culturele verschillen groot zijn en ik niet op beide plekken tegelijkertijd kan zijn. Dat maakt het opzetten van een internationale onderneming niet altijd eenvoudig.”

Je hebt meegedaan aan de minor Startup Ondernemer bij Saxion. Wat heb je daaraan gehad?

“Ik heb meer aan de minor gehad dan ik van tevoren had verwacht. Ik ben best eigenwijs en heb daardoor vaak het gevoel dat ik het allemaal wel zelf kan, haha. Tijdens de minor kwam ik er al snel achter dat ik veel hulp kon gebruiken. Daardoor heb ik geleerd om goed te communiceren en veel vragen te stellen. Ik heb vooral veel gehad aan de ervaringen van docenten, maar ook aan de inbreng van mijn minorgenoten. Zij hebben me met bepaalde vraagstukken geholpen en op nieuwe ideeën gebracht. Als ik deze minor niet had gevolgd, had ik er veel langer over gedaan om te komen waar ik nu ben.”

Wat zijn je toekomstplannen?

“Mijn doel is om Turplace verder uit te breiden. Ik wil me meer kenbaar maken als een platform dat verbinding zoekt tussen de handel in Nederland en Turkije, maar ik denk er ook aan om een extra service aan te bieden als binnenhuisarchitect en ruimtes een make-over te geven. Voor dat laatste heb ik al een paar projecten staan. Met welk concept ik doorga, weet ik nog niet. Waarschijnlijk wordt het een combinatie van beide.”

bab54b1b-8e3a-4553-85dd-85c49369d006.JPG 1619218006769.jpeg

Wil jij ook ondernemen?

De minor Startup Ondernemer is er voor jou als student als je je idee wil omzetten in een onderneming. Of wil groeien met je bestaande onderneming.

Meer informatie en de aanmeldknop vind je op deze pagina!